Odpowiedź
Faktycznie od 7 września br. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące, m.in. terminy wydania świadectwa pracy. Nadal należy wydać świadectwo co do zasady w ciągu 7 dni, a gdy pracodawca napotka obiektywne przeszkody, wówczas będzie mógł dostarczyć świadectwo pracownikowi w ciągu 14 dni.
Uzasadnienie
W myśl znowelizowanego art. 97 Kodeksu pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym następuje ustanie stosunku pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie jest możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu Prawa pocztowego albo doręcza je w inny sposób np. były pracownik może świadectwo odebrać osobiście z siedzibie pracodawcy.
Należy nadmienić, że jednocześnie wydłużono do 14 dni termin, w którym pracownik może wystąpić do pracodawcy z żądaniem uzupełnienia lub sprostowania wydanego świadectwa.
Proszę pamiętać, że wydłużenie terminu w którym pracodawca musi wydać świadectwo pracy pociąga za sobą konsekwencje prawne. Mianowicie od 7 września 2019 r., jeżeli pracodawca nie wyda pracownikowi w terminach,
o których mowa wcześniej świadectwa pracy, podlegać będzie karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł. Do tej pory taka kara groziła za niewydanie świadectwa, a nie jak teraz za samo opóźnienie.
Podstawa prawa: art. 97, art. 282 pkt 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.).