Po dwuletniej przerwie chcę zatrudnić pracownika, który zgłosił chęć powrotu do pracy. Ponieważ był dobrym fachowcem zdecydowaliśmy się go z powrotem zatrudnić. Jednak w ciągu dwóch lat kondycja finansowa naszej firmy się pogorszyła, więc nie mogliśmy mu zaproponować wynagrodzenia, jakie miał przy poprzednim zatrudnieniu. Pracownik twierdzi, że to jest niezgodne z prawem, skoro jego warunki pracy i zakres obowiązków będą takie same, jak przy poprzedniej umowie. Czy ma rację?
ODPOWIEDŹ
Nie, pracownik nie ma racji. Warunki pracy i płacy ustalone przez strony są wiążące jedynie w ramach umowy o pracę, w której zostały zawarte. Oznacza to, że przy zawieraniu kolejne umowy o pracę pracodawca może zaproponować inne, również mniej korzystne dla pracownika, warunki pracy. Zasadą której musi przestrzegać pracodawca jest jednak konieczność ustalenia wynagrodzenia zgodnie z obowiązującym regulaminem wynagradzania lub układem zbiorowym – jeśli takie przepisy obowiązują u danego pracodawcy. Nie mogą one również naruszać a także ogólnych zasad ustalania wynagrodzenia za pracę określonych w Kodeksie pracy.
UZASADNIENIE
Decydując się na zawarcie kolejnej umowy o pracę, pracownik i pracodawca mogą więc w drodze negocjacji uzgodnić nowe warunki pracy, również mniej korzystne od dotychczas obowiązujących, jednak zgodne z obowiązującymi przepisami.
Pracodawca, który zatrudnia co najmniej 50 pracowników i nie obowiązuje w jego zakładzie układ zbiorowy pracy, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.
Obowiązek jego ustalenia dotyczy też pracodawcy zatrudniającego co najmniej 20, lecz mniej niż 50 pracowników – na wniosek zakładowej organizacji związkowej.
Jeśli regulamin wynagradzania obowiązujący u pracodawcy przewiduje dla pracowników zatrudnionych na określonym stanowisku wynagrodzenie zasadnicze w wysokości określonej kwotowo lub w ramach tzw. widełek to pracodawca, zatrudniając pracownika na takim stanowisku, nie może zaproponować mu wynagrodzenia zasadniczego niższego ani wyższego niż przewidziane w regulaminie.
Jeśli regulamin przewiduje również dodatki lub premie dla zatrudnionych na tym stanowisku, to również one musza być mu przyznane, w wysokości określonej w regulaminie.
WAŻNE: Ustalający wynagrodzenie pracownika, pracodawca musi pamiętać, że za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości należy się jednakowe wynagrodzenie.
Kolejną zasadą, o której powinien pamiętać pracodawca kształtując wynagrodzenia pracowników, jest prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę. Dopuszczalne jest różnicowanie wysokości wynagrodzenia pracownika ze względu na posiadane kwalifikacje zawodowe, potwierdzone dokumentami przewidzianymi w odrębnych przepisach lub praktyką i doświadczeniem zawodowym, a także ze względu na różnice w odpowiedzialności i wysiłku wymaganym przy pracy określonego rodzaju.
Podstawa prawna: art. 112 , art. 183c, art. 42, art. 772, art. 78 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 917 z późn.zm.).