Czas pracy – najczęstsze błędy popełniane przez pracodawców

PRAWO PRACY CZAS PRACY

Skargi wskazujące na naruszenia przepisów o czasie pracy i wypłacie należności pracowniczych rokrocznie stanowią ponad 40% ogółu skarg zgłoszonych do Państwowej Inspekcji Pracy. inspekcji. Dlatego w 2019 r. dodatkowo przeprowadzone będą kontrole dotyczące czasu pracy.

Przestrzeganie przez pracodawcę przepisów dotyczących czasu pracy nastręcza czasami trudności. Jest to jeden z elementów badanych przez inspektorów 
w czasie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Przedstawiamy zestawienie błędów popełnianych przez pracodawców.

W czasie kontroli dotyczącej prowadzenia akt osobowych pracowników pracodawcy najczęściej popełniane błędy polegają na: 

  • braku chronologii w dokumentach,
  • braku podziału na części A, B, C, D dokumentacji pracowniczej pracowników, których stosunek pracy został nawiązany począwszy od 1 stycznia 2019 r.,
  • umieszczaniu dokumentów w niewłaściwej części akt, brak numeracji na wszystkich lub niektórych kartach,
  • przechowywaniu oryginalnych dokumentów, 
  • przechowywaniu dokumentów dotyczących kar porządkowych po upływie roku nienagannej pracy.

Kolejne nieprawidłowości pojawiają się często w systemach i  rozkładach czasu pracy oraz okresach rozliczeniowych. Wprowadzenie systemów czasu pracy jedynie w umowach o pracę albo bez zachowania przesłanek, od których uzależnia się możliwość ich wprowadzania może narazić pracodawcę na spore kłopoty. Inne błędy popełniane przez pracodawcę w tym zakresie to stosowanie systemów czasu pracy nieprzewidzianych w przepisach zakładowych, przedłużanie okresów rozliczeniowych ponad dopuszczalne oraz nieprzekazanie do PIP informacji o wydłużeniu okresu rozliczeniowego ponad standardowy.

Często dochodzi też do naruszania norm dotyczących czasu pracy. Do najczęstszych naruszeń należy:

  • planowanie pracy ponad dopuszczalny, maksymalny dobowy wymiar czasu pracy oraz z naruszeniem doby pracowniczej,
  • planowanie pracy ponad wymiar czasu pracy obowiązujący w danym okresie rozliczeniowym,
  • błędne ustalanie wymiaru czasu pracy,
  • naruszanie zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. 

Pracodawcy, u których praca odbywa się w niedzielę i święta powinni pamiętać, że nie mogą:

  • wydawać pracownikom polecania pracy w niedziele i święta w razie szczególnych potrzeb pracodawcy,
  • oddawać za pracę w sobotę, niedzielę, święto, która przekraczała 8 godzin, jedynie dnia wolnego od pracy,
  • oddawać czasu wolnego za pracę w niedzielę (święto) czy sobotę równego liczbie przepracowanych godzin, a nie całego dnia wolnego,
  • wypłacać za pracę w sobotę dodatków do wynagrodzenia.

Natomiast w firmach, w których odbywa się praca w porze nocnej pracodawcy muszą:

  • doprecyzować czasu trwania pory nocnej, a nie ograniczać się jedynie do ogólnego przepisu, że pora nocna obejmuje 8 godzin pomiędzy 21.00 a 7.00,
  • poinformować właściwego okręgowego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy, mimo wniosku pracownika o taką pracę,
  • pamiętać o zakazie zatrudniania w porze nocnej kobiet w ciąży i pracowników opiekujących się dzieckiem w wieku do 4 lat,
  • obliczaniu dodatku za jedną godzinę pracy w porze nocnej przez podzielenie stawki miesięcznego wynagrodzenia przez liczbę przepracowanych godzin w danym miesiącu.

Błędy pojawiają się również w ewidencji czasu pracy. Należy do nich często:

  • prowadzenie rozbudowanych list obecności zamiast ewidencji czasu pracy,
  • niewłaściwy zakres kart ewidencji,
  • brak ewidencji czasu pracy pracowników zarządzających, zatrudnionych w zadaniowym systemie czasu pracy oraz wynagradzanych za pracę nadliczbową i w porze nocnej w formie ryczałtowej oraz oznaczenia w ewidencji pracy w porze nocnej, w niedziele czy w nadgodzinach,
  • niezgodność zapisów w ewidencji z innymi dokumentami.
     

Podstawa prawna: ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy 
(tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 917 z późn.zm.).
 

Przypisy