Dział: AKTUALNOŚCI
Zmiana biura rachunkowego zwykle nie jest nagłą decyzją. Najczęściej zaczyna się od drobnych problemów: coraz dłuższego oczekiwania na odpowiedź, braku informacji o ważnych zmianach w przepisach czy zbyt skomplikowanych procesów. Z czasem takie sygnały mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie firmy. Dobre biuro rachunkowe powinno nie tylko prowadzić rozliczenia, lecz także wspierać przedsiębiorcę i rozumieć specyfikę jego branży. Warto więc wiedzieć, kiedy dalsza współpraca przestaje się opłacać.
Wybór formy opodatkowania to jedna z najważniejszych decyzji, jakie musi podjąć przyszły przedsiębiorca. Wpływa na sposób wyliczania podatku i składki zdrowotnej oraz zakres obowiązków księgowych. Dla nowych firm dostępne są 3 główne formy opodatkowania: skala podatkowa, podatek liniowy oraz ryczałt. Nie wiesz, co wybrać? Pomoże Ci Firmove.pl.
Każdy, kto miał do czynienia z rozliczaniem podróży służbowej to doskonale wie, że nie kończy się to na sprawdzeniu jednej faktury. W praktyce trzeba zebrać dokumenty pracownika, potwierdzić koszty przejazdu, noclegi, diety, akceptacje oraz zgodność z polityką firmy. Dla kadr i płac najważniejsze jest jedno: rozliczenie ma być poprawne, kompletne i możliwe do szybkiego przekazania dalej do finansów.
Praca zmianowa, w tym praca w porze nocnej, stanowi fundament funkcjonowania współczesnej gospodarki, od sektora produkcyjnego i logistycznego po opiekę zdrowotną i usługi ratunkowe. Jednak z perspektywy fizjologii człowieka, aktywność zawodowa w godzinach nocnych jest zjawiskiem sprzecznym z ewolucyjnie uwarunkowanym rytmem biologicznym. Zaburzenia snu i przewlekły stres metaboliczny, na które narażeni są pracownicy zmianowi, bezpośrednio zwiększają ryzyko rozwoju nadwagi, otyłości oraz chorób współistniejących. Dla organizacji oznacza to nie tylko wyzwania w obszarze BHP, ale przede wszystkim realne koszty związane z absencją, spadkiem produktywności oraz rotacją personelu.
System równoważny daje firmom elastyczność i pozwala wydłużyć dobowy wymiar pracy pracownika do 12, a czasem nawet 24 godzin w określonych branżach. Taka swoboda niesie jednak ze sobą ogromne ryzyko błędów z punktu widzenia Kodeksu pracy, ponieważ niewłaściwe ułożenie grafiku może prowadzić do przekroczeń norm wyznaczonych prawnie. Z tego względu zapobieganie tym problemom musi odbywać się już na etapie planowania harmonogramu.
Nie, w 2025 r. w porównaniu z 2024 r. odnotowano spadek liczby poszkodowanych w wypadkach przy pracy oraz wzrost wskaźnika wypadkowości – wynika z danych GUS opublikowanych w połowie kwietnia. W 2025 r. zgłoszono 66 733 osoby poszkodowane w wypadkach przy pracy (o 0,4% mniej niż w roku 2024). Najwyższy wskaźnik wypadkowości odnotowano w województwie opolskim (6,38), a najniższy w województwie mazowieckim (3,53). Dane opublikowane w kwietniu 2026 r. mają charakter wstępny. Dane ostateczne, obejmujące cały rok 2025, będą dostępne w listopadzie 2026 r.
Od 1 czerwca 2026 r. wzrośnie wysokość zasiłku dla bezrobotnych. Osoby ze stażem poniżej 20 lat będą otrzymywały zasiłek dla bezrobotnych przez pierwsze 90 dni w wysokości 1783,90 zł miesięcznie, ponieważ zasiłek dla bezrobotnych podlega corocznej waloryzacji 1 czerwca o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku. Wynika to z opublikowanego w marcu obwieszczenia Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 marca 2026 r. w sprawie wysokości zasiłku dla bezrobotnych.
W drugiej połowie lutego Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów oraz niektórych innych ustaw. Zmiany w przepisach dotyczą publicznego systemu internetowego, który służy do zawierania i obsługi m.in. umów o pracę, umów-zlecenia czy umów związanych np. z zatrudnieniem niani. Projekt rozszerzy dostęp do systemu, zwiększy liczbę rodzajów umów, które można zawierać online, a także umożliwi przeniesienie do systemu umów podpisanych wcześniej w formie papierowej. Celami są uproszczenie formalności, oszczędność czasu oraz dalsza cyfryzacja zawierania i rozliczania umów.
W połowie kwietnia w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 kwietnia 2026 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych, informacji o zawartych umowach o dzieło oraz innych dokumentów. Rozporządzenie zmieniło wzory 23 formularzy ZUS, w tym ZUS ZUA, ZUS ZCNA, ZUS ZZA, ZUS ZIUA, a także ZUS DRA i ZUS RCA. Rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, natomiast część przepisów weszła w życie 1 maja 2026 r.
Projekt ustawy nowelizującej ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewiduje wprowadzenie zmian, których celem jest usprawnienie funkcjonowania systemu legalizacji pracy cudzoziemców oraz zapewnienie jego większej przejrzystości i spójności. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to trzeci kwartał 2026 r.
Jeszcze kilka lat temu faktoring kojarzył się głównie z dużymi przedsiębiorstwami i korporacjami. Dziś coraz częściej korzystają z niego mikro i małe firmy, które nie chcą czekać kilkudziesięciu dni na przelew od kontrahenta. Zwłaszcza, że koszty prowadzenia działalności rosną szybciej niż marże, a zatory płatnicze pozostają jednym z największych problemów polskich przedsiębiorców. Według danych Faktura.pl najmocniej problem odroczonych płatności odczuwają transport, handel, budownictwo i usługi świadczone dla dużych podmiotów. To właśnie tam faktoring przestał być dodatkiem do finansowania firmy, a stał się narzędziem utrzymania płynności.