Płatnicy składek, którzy co miesiąc przekazują swoim ubezpieczonym dane zawarte w raportach, nie muszą dodatkowo przekazywać informacji rocznej, chyba, że ubezpieczony poprosi o jej wydanie. Dla pozostałych, ZUS na swojej stronie internetowej zamieścił informacje mającą ułatwić płatnikom składek spełnienie tego obowiązku.
Informacja roczna musi zawierać te same dane, które zostały wykazane w przekazanych do ZUS imiennych raportach miesięcznych za ubezpieczonego. Informacja dla osoby ubezpieczonej może być przekazana w innej formie niż na formularzu ZUS IMIR (np. wydruk bądź elektroniczny dokument z programu wykorzystywanego w obsłudze kadrowo-płacowej, o ile będzie on spełniał wymogi określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych). Informacja powinna zawierać także symbol wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, datę jej sporządzenia oraz dla potwierdzenia wiarygodności danych –podpis przedsiębiorcy albo osoby, którą upoważnił do podpisania tych dokumentów.
Informacji rocznej (podobnie jak informacji miesięcznych) nie trzeba przekazywać osobie ubezpieczonej, jeśli pobiera ona emeryturę lub rentę.
Informację roczną płatnik wysyła ubezpieczonemu pocztą elektroniczną, ale tylko pod warunkiem, że taka forma przekazania informacji została z nim uzgodniona. Jeśli nie, musi wysłać ją pocztą w formie dokumentu papierowego.
Jeśli ubezpieczony stwierdzi, że dane zawarte w informacji, nie są zgodne ze stanem faktycznym, może zgłosić na piśmie lub do protokołu do płatnika składek wniosek o jej sprostowanie. Ma na to 3 miesiące od otrzymania informacji. Ubezpieczony informuje o tym fakcie także ZUS. Jeśli nie uwzględnisz reklamacji w ciągu jednego miesiąca od daty jej wpływu, na wniosek ubezpieczonego przeprowadzimy postępowanie wyjaśniające i wydamy decyzję. Jeśli ubezpieczony nie zakwestionuje danych zawartych w informacji w ciągu 3 miesięcy od jej otrzymania, to dane te uznaje się za zgodne ze stanem faktycznym, chyba, że dane te zakwestionujemy my - wydając decyzję.
Opr. red.