Wysokość dodatków płacowych dla wójta

SFERA BUDŻETOWA

Jesteśmy niewielka gminą wiejską. Po zmianie władz okazało się, że długi gminy są większe niż te, o których informowała. W związku z tym wójt postanowił, by na mocy uchwały rady gminy obniżyć dodatki do pensji, poniżej ustawowych kwot. Czy jest to możliwe? Czy taka uchwała nie będzie zaskarżona przez wojewodę?

Odpowiedź 
Nie, rozwiąznie takie nie jest dopuszczalne przez prawo. Rada gminy ma co prawda prawo uchwalić dodatek do pensji wójta poniżej stawek określonych w ustawie o pracownikach samorządowych w związku ze słabą kondycją finansową gminy, ale taka uchwała powinna być zakwalifikowana jako naruszająca prawo. 

Uzasadnienie 
Generalnie, w myśl ustawy o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Przysługuje mu wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
 

Ważne

Wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje dodatek specjalny. Ponadto pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek funkcyjny.


Natomiast zgodnie z § 6 rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych dodatek specjalny dla wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przysługuje w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, a w urzędach miasta stołecznego Warszawy, miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców – w kwocie nieprzekraczającej 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Wielkość dodatku specjalnego jest określona przez rozporządzenie i wynosi co najmniej 20% zatem, gdy uchwała określająca jego wartość w wysokości poniżej 20% narusza istotnie prawo, nawet jeśli jest to uzasadnione sytuacją ekonomiczną danej gminy. 

Podobne rozumienie tego rozwiązania prawnego zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 13 września 2016 r. (sygn. akt III SA/Łd 405/16), stwierdzając, że: „(…) Przyznania pracownikowi samorządowemu wynagrodzenia poniżej poziomu przewidzianego przepisami prawa nie można uznać za nieistotne naruszenie prawa.”.
 

Podstawa prawna: art. 36 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 1260 z późn. zm.); § 6 rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936 z późn.zm.).

Przypisy