Urząd administracji ma obowiązek obsadzania wolnych stanowisk w korpusie służby cywilnej w trybie otwartego naboru. Przysługuje mu również prawo przyjęcia na dane stanowisko innego kandydata z listy finałowych uczestników, jeśli poprzednio wybrana osoba odeszła w ciągu 3 miesięcy od nawiązania z nią stosunku pracy. Jak długo w tej sytuacji powinny być dostępne na naszej stronie internetowej dane kandydatów biorących udział w naborze na to stanowisko?
ODPOWIEDŹ
Dane kandydatów uczestniczących w naborze na wolne stanowisko w służbie cywilnej powinny być dostępne – zdaniem prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) – przez trzy miesiące od dnia ich publikacji.
UZASADNIENIE
Imiona i nazwiska kandydatów, którzy spełniają warunki formalne na wolne stanowisko w służbie cywilnej, a także wynik naboru (konkursu) na to stanowisko stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o naborze (art. 29 ustawy o służbie cywilnej). Mają być zatem publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej). Obowiązek upublicznienia tych danych dotyczy również ponownego obsadzania stanowiska, jeśli – bez względu na przyczyny – pierwotnie wybrany kandydat z niego odejdzie w ciągu 3 miesięcy od nawiązania z nim stosunku pracy. Należy przyjąć, że to zobowiązanie obejmuje wszystkich uczestników konkursu, mimo że dyrektor generalny urzędu wybiera osobę do zatrudnienia na zwolnionym stanowisku z grupy pięciu finałowych kandydatów, z których jeden został zatrudniony za pierwszym razem (art. 33 ustawy o służbie cywilnej).
Ważne
Optymalny okres upubliczniania danych kandydatów w naborze na dane stanowisko w służbie cywilnej wynosi 3 miesiące od dnia ich publikacji (decyzja PUODO Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z 30 stycznia 2019 r., znak: ZSZZS.440.370.2018).
W swojej decyzji PUODO podkreśla, że upublicznianie (udostępnienie) danych kandydatów, którzy spełnili wymagania formalne naboru do służby cywilnej realizuje zasadę jawności, dzięki której możliwa jest społeczna kontrola prawidłowości przebiegu postępowania rekrutacyjnego. Dlatego też okres publikacji powinien być wystarczający do przeprowadzenia takiej kontroli (por. art. 31 ustawy o służbie cywilnej) w czasie niezbyt odległym od dokonanego wyboru. Biorąc zaś pod uwagę treść art. 33 ustawy o służbie cywilnej, nie powinien przekraczać 3 miesięcy od dnia publikacji danych. Po upływie tego czasu i usunięciu danych każda osoba zainteresowana wynikiem konkretnego naboru może złożyć wniosek o ich udostępnienie.
Podstawa prawna: art. 29, art. 29a, art. 31, art. 33 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 1559 z późn.zm.); art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1429).