Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Prowadzę działalność gospodarczą. W ramach działalności zatrudniam pracowników. Często pojawiają się problemy związane z zastosowaniem przepisów ZUS. Trudno też dowiedzieć się od pracowników ZUS czy właściwie zastosowałem przepisy. Czy w ZUS również wydawane są wiążące interpretacje?

Każdy Polak w swoim życiu ma, miał lub będzie miał kontakt z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Szczególnie na ten kontakt narażeni są przedsiębiorcy. Oni bowiem codziennie zmagają się z przepisami prawa dotyczącymi, m.in. składek, zasiłków, urlopów swoich pracowników oraz swoich.
Polskie prawo nie jest doskonałe zatem i przepisy nie są oczywiste. Bardzo długo w przestrzeni prawnej, to „urzędnik” decydował jaką procedurę zastosować w danej sytuacji. W trakcie kontroli okazywało się, że zastosowana procedura wskazana przez „urzędnika” jest błędna i wydawano decyzję, w której domagano się zapłaty bardzo wysokich kwot.
Urzędnik nie ponosił, żadnej odpowiedzialności za błędnie udzieloną informację.
Nawet pisemne odpowiedzi udzielone przez ZUS na trapiące przedsiębiorcę zagadnienia nie wiązały organu kontroli do dostosowania się do opinii ZUS udzielonej na piśmie.
Dopiero od 2005 r. każdy zainteresowany danym tematem przedsiębiorca, może wystąpić o wiążącą interpretację prawa. Należy zauważyć, że wówczas z wydanymi interpretacjami związane były tylko organy podatkowe, które interpretowały tylko prawo podatkowe. W tym czasie ZUS nie był zobowiązany do wydawania wiążących interpretacji, zatem nadal nie był spójny w stosowaniu procedur.
W 2008 r. na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ZUS został zobowiązany do wydawania wiążących wnioskodawcę i ZUS interpretacji. Należy, zauważyć, że pomimo przepisu ZUS odmawiał wydawania wiążących interpretacji. Dopiero w ustawie z dnia 16 listopada 2012 roku o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce dodano w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych art. 83d.  w brzmieniu „Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn.zm.), w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Interpretacje indywidualne wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, Zakład niezwłocznie zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej”.
Obecnie art.83 d ustawy o sus brzmi „zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Interpretacje indywidualne wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, Zakład niezwłocznie zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej.
Nie wydaje się interpretacji indywidualnych w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania wyjaśniającego lub kontroli albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji Zakład”.
Zatem, na podstawie ustawy – Prawo przedsiębiorców, z wnioskiem o wydanie interpretacji przez ZUS może wystąpić tylko przedsiębiorca. Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą, a także wspólnik spółki cywilnej. Oznacza, to że złożenie wniosku o udzielenie przez ZUS pisemnej interpretacji przez płatnika składek, który w świetle Prawa przedsiębiorców nie jest przedsiębiorcą jest niedopuszczalne.
Przedsiębiorca może wystąpić do ZUS o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. 
Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych reguluje obowiązek podlegania ubezpieczeniom społecznym, podstawy wymiaru i zasad obliczania składek na przedmiotowe ubezpieczenia, jednakże wpływ na obowiązki z zakresu ubezpieczeń społecznych mają także akty wykonawcze np. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, które m.in. określa przychody ze stosunku pracy niestanowiące podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika. Zatem, w świetle tych przepisów ZUS zobowiązany jest do wydawania pisemnych interpretacji dotyczących podlegania ubezpieczeniom społecznym, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, stopy procentowej składek na ubezpieczenia społeczne oraz zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne.
Podkreślić także trzeba, że wniosek o wydanie pisemnej może również zawierać tematy z zakresu ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Przepisy tejże ustawy mają wpływ na zakres obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie wypadkowe.
ZUS ma także obowiązek wydawania pisemnych interpretacji w sprawach dotyczących zasad obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne, FP, SFWON, FGŚP i FEP, w tym stopy procentowej i podstawy wymiaru tych składek. Zasady obliczania tych składek zostały zawarte w ustawach:

  • ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  • ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
  • ustawa z 23 października 2018 r. o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych,
  • ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy,
  • ustawy z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych.

Dodać trzeba, że przedsiębiorca może wystąpić do ZUS także o wydanie pisemnej interpretacji dotyczącej tytułu II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, w sferze zasad stosowania właściwego ustawodawstwa dotyczącego zabezpieczenia społecznego.
Przedsiębiorca nie może wystąpić do ZUS z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej przepisów, które regulują prawo do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i zasady ich wypłaty, tj:

  • ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, 
  • ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa,
  • ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, ale tylko przepisów, które regulują prawo do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego.

W piśmie z 18 września 2008 r. (znak: 994900/0214-4/2008) Centrala ZUS stwierdziła, że ZUS nie wydaje pisemnych interpretacji w następującym zakresie:

  1. objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego - w tych sprawach właściwym do wydania pisemnej interpretacji jest dyrektor oddziału wojewódzkiego NFZ,
  2. obowiązku opłacania składek na FP oraz FGŚP,
  3. sprawach objętych uznaniem administracyjnym np. wyrażenie zgody na opłacenie składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe po terminie, umorzenia należności z tytułu składek,
  4. egzekucji administracyjnej,
  5. rozliczania składek lub wysokości zadłużenia.
     

Ważne

Wniosek o wydanie pisemnej interpretacji z zakresu ubezpieczeń społecznych musi dotyczyć indywidualnej sprawy przedsiębiorcy i powinien zawierać zarówno zaistniały stan faktyczny, jak i zdarzenie przyszłe.


Podkreślić należy, że nie można otrzymać interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania wyjaśniającego lub kontroli albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta w decyzji przez ZUS.

Wniosek o wydanie interpretacji – wymogi

Przedsiębiorca we wniosku o wydane interpretacji musi obejmować stan fatyczny lub zdarzenie przyszłe wobec, którego wniósł o interpretację zakresu i sposobu zastosowania przepisów, które stanowią o obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.
Przedsiębiorca ma również obowiązek przedstawienia własnego stanowiska w sprawie, czyli jego interpretację przepisów.
Wniosek o pisemną interpretację powinien zawierać formalne dane tj.:

  1. firmę przedsiębiorcy,
  2. oznaczenie siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy,
  3. numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  4. numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  5. adres do korespondencji w przypadku, gdy jest on inny niż adres siedziby albo adres zamieszkania przedsiębiorcy.

Jeżeli, przedmiotowy wniosek nie spełnia powyższych wymogów formalnych, to ZUS na podstawie art. 64 § 2 ustawy z 14. kwietnia 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego powinien wezwać wnioskującego do usunięcia braków formalnych w terminie nie krótszym niż 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
ZUS odmawia wydania interpretacji, jeśli:

  • wniosek nie podlega rozstrzygnięciu w trybie interpretacji,
  • został złożony przez osobę nieuprawnioną. 

Zauważyć trzeba, że pisemne interpretacje wydają dwa oddziały ZUS z siedzibą w Gdańsku oraz w Lublinie. 
Oddział w Gdańsku wydaje interpretacje dla przedsiębiorców, których właściwe są oddziały ZUS w: Białymstoku, Bydgoszczy, Elblągu, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Koszalinie, Łodzi I, Olsztynie, Ostrowie Wielkopolskim, Pile, Płocku, Poznaniu I, Poznaniu II, Siedlcach, Słupsku, Szczecinie, Toruniu, Warszawie I, Warszawie II, Warszawie III, Zielonej Górze.
Oddział w Lublinie wydaje interpretacje dla przedsiębiorców, dla których właściwe są oddziały ZUS w Bielsku - Białej, Biłgoraju, Chorzowie, Chrzanowie, Częstochowie, Jaśle, Kielcach, Krakowie, Legnicy, Lublinie, Łodzi II, Nowym Sączu, Opolu, Radomiu, Rybniku, Rzeszowie, Sosnowcu, Tarnowie, Tomaszowie Mazowieckim, Wałbrzychu, Wrocławiu, Zabrzu. 
Zatem, według siedziby Wnioskodawcy należy ustalić właściwy oddział ZUS do wydania pisemnej interpretacji i w tym oddziale należy złożyć wniosek.
Jeśli wniosek zostanie złożony w innym oddziale ZUS niż oddział wskazany do jego rozpatrzenia, zostanie on przekazany do właściwego oddziału.
Wniosek można złożyć osobiście, przez PUE ( elektronicznie)lub tradycyjnie za pośrednictwem poczty. Wniosek jest drukiem sformalizowanym o kodzie USI czyli „WNIOSEK  O WYDANIE INDYWIDUALNEJ INTERPRETACJI W ZAKRESIE DANINY PUBLICZNEJ ORAZ SKŁADEK NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE LUB ZDROWOTNE”.

Ważne

Opłata za wydanie pisemnej interpretacji wynosi 40 zł. Kwotę tę należy wpłacić w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku na rachunek właściwego oddziału, tj. odpowiednio:

 

 

Ważne

Za datę uiszczenia opłaty uznaje się datę uznania rachunku bankowego wskazanego przez oddział ZUS.


Dowód wpłaty w polu „tytułem” powinien zawierać treść: „opłata za wniosek z dnia … o wydanie interpretacji skierowany do oddziału ZUS w …” oraz numer NIP przedsiębiorcy.
Jeżeli w jednym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji wystąpią więcej niż jednen stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca zobowiązany jest uiścić wielokrotność 40,00 zł od każdego przedstawionego odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Jeżeli wnioskodawca nie ureguluje opłaty we wskazanym terminie, to złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji zostanie pozostawiony bez rozpoznania, o czym pisemnie zawiadomi ZUS.
Dniem złożenia wniosku o interpretację uznaje się dzień:

  • złożenia wniosku osobiście w jednostce terenowej ZUS,
  • złożenia wniosku w formie elektronicznej za pośrednictwem PUE,
  • wpływu wniosku złożonego za pośrednictwem poczty do jednostki terenowej ZUS.

Wniesiona opłata podlega zwrotowi w przypadku:

  • wycofania wniosku przed jego rozpatrzeniem - w całości;
  • wycofania części wniosku w odniesieniu do przedstawionego w nim odrębnego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, przed rozpatrzeniem wniosku;
  • w odpowiedniej części;
    – uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części;
    – pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia - w całości; 
    – przekazania sprawy do właściwego organu.

Należy także zauważyć, że jeżeli wniosek nie spełni wymogów określonych w art. 34 ust. 1, 3, 4 lub 6 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, to wnioskodawca zostanie wezwany do ich usunięcia w terminie 7 dni. Jeżeli tego nie zrobi wniosek nie zostanie rozpatrzony i ZUS wyda decyzję wraz z pouczeniem o przysługującym prawie wniesienia odwołania do sądu powszechnego w terminie miesiąca od dnia doręczenia tej decyzji.

Forma i termin wydania pisemnej interpretacji przez ZUS

ZUS pisemnej interpretacji przepisów udziela w formie decyzji. Decyzja ta stosownie do przepisów ustawy powinna zawierać wskazanie prawidłowego stanowiska w sprawie, co oznacza prawidłową interpretację przepisów w odniesieniu wskazanego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego wraz z uzasadnieniem prawnym oraz pouczeniem o prawie wniesienia środka zaskarżenia. Decyzja ZUS powinna także odpowiadać  przepisom Kodeksu podstępowania administracyjnego. 
W wydanej interpretacji ZUS może uznać przedstawione stanowisko za:

  • prawidłowe lub
  • nieprawidłowe.

ZUS powinien udzielić pisemnej interpretacji nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego i opłaconego wniosku przedsiębiorcy, co oznacza, że 30-dniowy termin do wydania przez ZUS pisemnej interpretacji w przypadku złożenia zawierającego braki formalne wniosku lub braku opłaty rozpocznie swój bieg dopiero od dnia, w którym zostaną uzupełnione powyższe braki. 
Trzeba zauważyć, że w wyroku z 14 lipca 2009 r. (sygn. akt VII SA/Wa 612/09) WSA w Warszawie orzekł, że 30-dniowy termin może być uznany za zachowany tylko wówczas, gdy przed jego upływem interpretacja zostanie skutecznie doręczona wnioskodawcy.
Zatem, podkreślić należy, że jeżeli ZUS nie wyda interpretacji w tym terminie, to w 31. dniu stanowisko przedstawione we wniosku przedsiębiorcy należy uznać za prawidłowe. 
Jeżeli, wnioskodawca nie zgadza się z decyzją ZUS zawierającą interpretację, to może skorzystać z przysługującego mu prawa i złożyć odwołanie w terminie 30 dni od otrzymania decyzji.
Odwołanie należy wnieść do sądu okręgowego za pośrednictwem oddziału ZUS, który wydał interpretację. 

Pisemna interpretacja ZUS i jej skutki

W myśl ustawy Prawo przedsiębiorców interpretacja indywidualna nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, z tym że przedsiębiorca nie może być obciążony sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji indywidualnej ani daninami w wysokości wyższej niż wynikające z uzyskanej interpretacji indywidualnej. Regułę tę, stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przedsiębiorcy do objaśnień prawnych lub utrwalonej praktyki interpretacyjnej właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej.
Przez utrwaloną praktykę interpretacyjną, należy rozumieć wyjaśnienia co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, dominujące w wydawanych w takich samych stanach faktycznych oraz takim samym stanie prawnym - w trakcie danego okresu rozliczeniowego oraz w okresie 12 miesięcy przed rozpoczęciem okresu rozliczeniowego - interpretacjach indywidualnych.
W przypadku gdy do powyższego okresu rozliczeniowego oraz okresu 12 miesięcy przed rozpoczęciem tego okresu rozliczeniowego zastosowanie mają wydane w odniesieniu do takiego samego zagadnienia objaśnienia prawne, wydane w takim samym stanie prawnym przed rozpoczęciem lub w trakcie okresu rozliczeniowego, począwszy od dnia zamieszczenia takich objaśnień prawnych w BIP wraz z oznaczeniem daty ich zamieszczenia. 
Przez utrwaloną praktykę interpretacyjną, należy rozumieć wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub uiszczania składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, wynikające z tych objaśnień prawnych.

Ważne

Interpretacja indywidualna jest wiążąca dla organów lub państwowych jednostek organizacyjnych właściwych dla przedsiębiorcy i może zostać zmieniona wyłącznie w drodze wznowienia postępowania. Nie zmienia się interpretacji, w wyniku której nastąpiły nieodwracalne skutki prawne.


Powyższe oznacza, że interpretacja indywidualna nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, tzn. że nie jest on zobowiązany do działania zgodnie z treścią ewentualnych sugestii poczynionych przez organ. Jeżeli jednak podjęte w sprzeczności z treścią interpretacji indywidualnej działania będą naruszały obowiązek przedsiębiorcy określony w odrębnych przepisach prawa – będzie on podlegał negatywnym konsekwencjom. Niemniej konsekwencje te nigdy nie mogą być jednak spowodowane wyłącznie samym działaniem w sprzeczności z treścią interpretacji.
Jednocześnie w zakresie, w jakim przedsiębiorca działał w zgodzie z treścią uzyskanej interpretacji indywidualnej, przedsiębiorca nie może być obciążony sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami ani daninami w wysokości wyższej niż wynikające z uzyskanej interpretacji indywidualnej.
Wydanie interpretacji indywidualnej zupełnie odmiennie wpływa na sytuację organów lub państwowych jednostek organizacyjnych właściwych dla przedsiębiorcy. Są one związane treścią wydanej interpretacji i mogą ją zmienić, jedynie wznawiając postępowanie. Również w tym zakresie podlegają one ustawowemu ograniczeniu. Niemożliwe jest dokonanie zmiany interpretacji, a w konsekwencji nie można „uwolnić się” od treści wcześniej wydanej interpretacji, jeżeli w wyniku jej wydania wystąpiły nieodwracalne skutki prawne. Zatem, interpretacja indywidualna może zostać zmieniona tylko i wyłącznie przy zastosowaniu zasadniczo nadzwyczajnego trybu wzruszania decyzji ostatecznych, jakim jest wznowienie postępowania. 
Ustawodawca nie przewidział w tym zakresie żadnego innego trybu lub sposobu postępowania, w przeciwieństwie do regulacji w zakresie interpretacji podatkowych, dzięki zastosowaniu którego można zmienić interpretacje prawa związane z działalnością gospodarczą. Zmiana poprzez wznowienie wymaga zastosowania przepisów o wznowieniu postępowania administracyjnego z art. 145 i art. 147 Kodeksu postępowania administracyjnego. Wznowienie postępowania ma zastosowanie wobec decyzji ostatecznej i jeśli zostanie stwierdzone występowanie co najmniej jednej z ośmiu przesłanek wznowienia postępowania (fałszywe dowody będące podstawą wydania decyzji, wydanie decyzji w wyniku przestępstwa, wydanie decyzji przez pracownika lub organ podlegający wyłączeniu, brak udziału strony postępowania bez własnej winy, dowody, które istniały w czasie wydania decyzji, a nie były znane organowi, brak stanowiska innego organu, rozstrzygnięcie zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji, decyzja została wydana na podstawie innej decyzji lub orzeczenia sądu, które zostało następnie uchylone, oraz kiedy Trybunał Konstytucyjny stwierdzi niezgodność aktu normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub ustawą, na podstawie którego decyzja została wydana).
Nieodwracalność skutków prawnych, związanych z wydaną interpretacją, oznacza sytuację, w której poprzedni stan prawny nie może zostać przywrócony, gdyż przestał istnieć przedmiot, którego prawo dotyczyło, lub też podmiot, któremu prawo przysługiwało utracił zdolność do zachowania tego prawa albo wygasła instytucja stanowiąca źródło prawa. 
Wywołane przez wydaną interpretację nieodwracalne skutki prawne to np.  nastąpiło wykonanie decyzji dobrowolne lub w drodze egzekucji, które spowodowało powstanie takiego stanu faktycznego lub prawnego, że nie jest możliwy powrót do stanu pierwotnego. W przypadku zastosowania interpretacji przez przedsiębiorcę zaistniał, taki stan faktyczno-prawny niemożliwy do przywrócenia ze względu na skutki zastosowania interpretacji. W tej sytuacji nastąpiły nieodwracalne skutki prawne, czyniące już niemożliwym zmianę interpretacji.
Zaznaczyć należy, że przedsiębiorca ma możliwość zastosowania dominujących wyjaśnień objętych utrwaloną praktyką interpretacyjną. Niemniej dotyczy, to tylko takich wyjaśnień, które obowiązywały w danym okresie rozliczeniowym składki albo w okresie 12 miesięcy przed rozpoczęciem okresu rozliczeniowego dla przedsiębiorców stosujących interpretacje indywidualne.
Nadmienić także trzeba, że jeśli przed okresami rozliczeniowymi oraz 12 miesięcy przed rozpoczęciem okresu rozliczeniowego obowiązywały interpretacje ogólne na takiej samej płaszczyźnie co interpretacje indywidualne oraz wyjaśnienia dominujące, zastosowanie przedsiębiorcy w swojej praktyce gospodarczej tych objaśnień, które w ten sposób zostają objęte utrwaloną praktyką interpretacyjną, nie może szkodzić temu przedsiębiorcy.
Podkreślić także trzeba, że ZUS ma obowiązek publikować wydane przez siebie interpretacje w Biuletynie Informacji Publicznej, dostępnym na stronie internetowej ZUS, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji. Zaś, w sytuacji uchylenia lub stwierdzenia nieważności interpretacji, ZUS ma obowiązek niezwłocznie usunąć taką interpretację z Biuletynu Informacji Publicznej, zamieszczając adnotację o przyczynie jej usunięcia. Podobnie w przypadku zmiany już wydanej interpretacji, ZUS ma obowiązek umieścić ją w Biuletynie Informacji Publicznej z informacją o przyczynie zmiany.
Dostęp od interpretacji wydanych przez ZUS znajduje się pod adresem: https://bip.zus.pl/inne/interpretacje.

Interpretacje dotyczące składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

O wydanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów dotyczących podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu wnioskodawca powinien się zwrócić do Narodowego Funduszu Zdrowia, chociaż do poboru składek na ubezpieczenie zdrowotne zobowiązany jest ZUS
Taki tryb wynika,  z przepisu ustawy, który stanowi, iż opłaty od wniosku przedsiębiorcy o wydanie pisemnej interpretacji stanowią dochód m.in. NFZ.
W sprawie wydania interpretacji dotyczącej składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wnioskodawca powinien zwrócić się do Ministra Pracy i Polityki Społecznej, który jest właściwym organem do udzielania pisemnych interpretacji przepisów regulujących obowiązek opłacania składek.
Zatem, jeżeli przedsiębiorca w tych sprawach prześle wniosek do ZUS, to na podstawie art. 65 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, wniosek ten zostanie przekazany właściwemu organowi. 


Postawa prawna: art. 33, art. 34, art. 35 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1292); art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 300); art. 64, art. 65, art. 145, art. 147  ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 2096); art. 4779 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz.1460).