Czy pracownicy, której wydano świadectwo pracy z opóźnieniem przysługuje odszkodowanie

ZATRUDNIANIE I ZWALNIANIE

Pracownik był zatrudniony na umowę o pracę do 20 lutego 2018 roku. W styczniu kobieta ukończyła 60 lat i nabyła prawo do emerytury. Gdyby otrzymała świadectwo pracy w lutym 2018 r. i złożyła do ZUS razem z wnioskiem o emeryturę to dostała by to świadczenie z ZUS za luty. W tym czasie dyrektor placówki był nieobecny - nie było komu podpisać świadectwa pracy. Była pracownica nie upominał się o dokument. Świadectwo odebrała 1 marca 2018 roku tym samy straciła prawo do emerytury za luty. Zwraca się teraz do byłego pracodawcy o odszkodowanie. Jak należy postąpić w tej sytuacji - czekać wyrok sądu pracy jeśli pracownica się odwoła, czy w drodze ugody wypłacić jej odszkodowanie i w jakiej wysokości.

ODPOWIEDŹ

Pracownik ma prawo wystąpić do sądu z powództwem o odszkodowanie, choć strony mogą zawrzeć ugodę w tej sprawie.

UZASADNIENIE

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy.

Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.

Z tego wynika, że pracownik który poniósł szkodę wskutek zaniedbania ze strony pracodawcy polegającego na opóźnieniu w wydaniu świadectwa pracy lub wydaniu go z błędną treścią, może zaskarżyć pracodawcę i domagać się odszkodowania przed sądem. Pracownica powinna dowieźć, że poniosła szkodę i w jakiej wysokości oraz że powstała ona w wyniku zwłoki pracodawcy. To sąd zasądzi o odszkodowaniu i jego wysokości.

Jednak nic nie stoi na przeszkodzie by strony zawarły w tej sprawie porozumienie, z pominięciem drogi sądowej. Jeśli pracodawca poczuwa się do winy i chce szkodę naprawić, wysokość odszkodowania powinna odpowiadać kwocie emerytury, którą pracownica mogła uzyskać wcześniej, gdyby dostała terminowo świadectwo pracy i złożyła komplet dokumentów do ZUS od razu po rozwiązaniu umowy o pracę. Jeśli pracownica jest w stanie oszacować tę kwotę a pracodawca ją zaakceptuje, może dojść do takiej ugody.

Izabela Nowacka

Specjalistka w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Podstawa prawna: art. 97 § 1, art. 99 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 917).

Przypisy