ODPOWIEDŹ
Pracownik ma prawo wystąpić do sądu z powództwem o odszkodowanie, choć strony mogą zawrzeć ugodę w tej sprawie.
UZASADNIENIE
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy.
Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.
Z tego wynika, że pracownik który poniósł szkodę wskutek zaniedbania ze strony pracodawcy polegającego na opóźnieniu w wydaniu świadectwa pracy lub wydaniu go z błędną treścią, może zaskarżyć pracodawcę i domagać się odszkodowania przed sądem. Pracownica powinna dowieźć, że poniosła szkodę i w jakiej wysokości oraz że powstała ona w wyniku zwłoki pracodawcy. To sąd zasądzi o odszkodowaniu i jego wysokości.
Jednak nic nie stoi na przeszkodzie by strony zawarły w tej sprawie porozumienie, z pominięciem drogi sądowej. Jeśli pracodawca poczuwa się do winy i chce szkodę naprawić, wysokość odszkodowania powinna odpowiadać kwocie emerytury, którą pracownica mogła uzyskać wcześniej, gdyby dostała terminowo świadectwo pracy i złożyła komplet dokumentów do ZUS od razu po rozwiązaniu umowy o pracę. Jeśli pracownica jest w stanie oszacować tę kwotę a pracodawca ją zaakceptuje, może dojść do takiej ugody.
Izabela Nowacka
Specjalistka w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Podstawa prawna: art. 97 § 1, art. 99 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 917).