Badanie EKG nie zawsze jest potrzebne

Podpisujemy umowę z przychodnią lekarską, która na nasze zlecenie będzie wykonywała wszelkie konieczne badania medyczne pracowników. Zaproponowano nam za dopłatą robienie w czasie badań profilaktycznych wszystkim pracownikom EKG. Czy takie badanie jest konieczne?

ODPOWIEDŹ

Nie. Badanie EKG należy robić tylko w określonych przypadkach. Pracownicy wykonujący normalną pracę to znaczy nie narażeni na działanie pewnych szkodliwych czynników albo wykonujący pracę nie wymagającą szczególnie dużego wysiłku nie muszą robić tego typu badania w związku z czym jakiekolwiek wydatki na ten cel są niecelowe.

UZASADNIENIE

Prawo pracy wymaga przeprowadzenia badania EKG tylko wtedy, gdy mamy do czynienia z pracownikami, którzy:

  • narażeni są na oddziaływanie na nich promieniowania i pola magnetycznego,

  • pracują w mikroklimacie gorącym lub zimnym,

  • narażeni są na zwiększone lub obniżone ciśnienie atmosferyczne,

  • mają kontakt z arsenem i jego związkami, czterochloroetylenem, kobaltem, nitrogliceryną i nitroglikolem, pestycydami dwutiolarbaminianowymi, trójchloroetylenem, dwusiarczkiem lub tlenkiem węgla,

  • narażeni są na zagrożenia wynikające ze stałego dużego dopływu informacji i gotowości do odpowiedzi (pracują w dużym obciążeniu psychicznym),

  • wykonują pracę fizyczną związaną z wydatkiem energetycznym na pracę powyżej 1500 kcal na 8 godzin lub 3 kcal na minutę dla mężczyzn i powyżej 1000 kcal na 8 godzin lub powyżej 2 kcal na minutę dla kobiet.

Zatrudnieni nie wykonujący zadań w warunkach opisanych powyżej nie muszą być badani za pomocą EKG.

WAŻNE: Lekarz na zlecenie pracodawcy wystawia odpowiednie zaświadczenia na podstawie wyników przeprowadzonego badania lekarskiego.

Dodatkowo bierze pod uwagę zagrożenia dla zdrowia i życia pracownika, występujące na jego stanowisku pracy.

Wiedzę o tym czy istnieją takie zagrożenia czerpie od pracodawcy, który przekazuje medykowi informacje o występowaniu czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, w tym również o aktualnych wynikach badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, występujących na stanowiskach pracy.

Lekarz powinien uzupełnić informacje pracodawcy o spostrzeżenia z przeprowadzonych wizytacji stanowisk pracy.

Adam Sosnowski

Prawnik

Podstawa prawna: § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (tekst jednolity: Dz.U.z 2016 r. poz. 2067).

Przypisy