Wynagrodzenie przeniesionego pracownika samorządowego

SFERA BUDŻETOWA

W dniu 6 maja 2019 roku w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych do jednostki samorządu terytorialnego z innej jednostki organizacyjnej został przeniesiony pracownik. W jaki sposób poprawnie należy wyliczyć wynagrodzenie pracownika za okres 6–31 maja? Czy w związku z przeniesieniem w trakcie miesiąca należy zastosować przepisy rozporządzenia Ministra Pracy w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy czy przeliczyć wynagrodzenie według innych zasad?

Odpowiedź

W sytuacji przeniesienia, do wykonywania pracy, pracownika samorządowego do innej jednostki samorządowej, do obliczenia wynagrodzenia za pracę wykonywaną przez niepełny miesiąc u nowego pracodawcy, wynagrodzenie należy obliczyć według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy.

Należy dodać, że ustawodawca w rozporządzeniu Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaznaczył, że stawkę godzinową ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.

Uzasadnienie

Pracownicy samorządowi zatrudniani są na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych. Przepisy tej ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w:

  • urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
  • starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
  • urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
  • biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
  • biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 22 pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą przenieść do pracy w innej jednostce, w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej. Przeniesienia dokonuje się w drodze porozumienia pracodawców.

Należy zaznaczyć, że „przeniesienie pracownika samorządowego w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych nie powoduje rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą dotychczasowym i nawiązania nowego stosunku pracy z jednostką, w której pracownik ma być zatrudniony” Zatem, taka zmiana pracodawcy następuje w ramach tego samego stosunku pracy, który podlega jedynie modyfikacji, między innymi w zakresie podmiotu zatrudniającego, a tego ustawowego skutku nie niweczy zawarcie nowej umowy o pracę z pracownikiem samorządowym przeniesionym w trybie art. 22 do innej jednostki samorządowej (por. wyrok Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2013 r., sygn. akt IPK2/13).

WAŻNE:

W przypadku przeniesienia do innej jednostki pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, jego akta osobowe wraz z pozostałą dokumentacją w sprawach związanych ze stosunkiem pracy przekazuje się do jednostki, w której pracownik ma być zatrudniony.

Na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych, pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Na wynagrodzenie pracownika samorządowego składa się wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz dodatkowe wynagrodzenia.

Szczegółowe zasady wynagradzania ustawodawca zawarł w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Rozporządzenie określa:

  • wykaz stanowisk, z uwzględnieniem podziału na stanowiska kierownicze urzędnicze, urzędnicze oraz pomocnicze i obsługi;
  • minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach;
  • warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego;
  • maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego;
  • warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w tym minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach;
  • wysokość dodatku specjalnego dla osób, o których mowa w art. 36 ust. 3 ustawyo pracownikach samorządowych,
  • warunki przyznawania i wypłacania dodatku za wieloletnią pracę;
  • warunki ustalania prawa do nagrody jubileuszowej i jej wypłacania;
  • warunki ustalania prawa do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy i jej wypłacania.

Przepisy te nie regulują obliczania wynagrodzeń, w sytuacjigdy nawiązanie stosunku pracy ma miejsce w trakcie miesiąca.

Zatem mając na uwadze art. 43 ustawy o pracownikach samorządowych w sprawach nieuregulowanych ustawą należy stosować odpowiednio przepisy Kodeksu pracy.

Zgodnie zart. 297 Kodeksu pracy, Minister pracy ma określić w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia min. przysługującego w okresie niewykonywania pracy. Rozporządzeniem wynikającym z art. 297 Kodeksu pracy jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy.

Zgodnie z przepisami tegorozporządzenia w celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik w tym miesiącu był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana chorobą, i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa do wynagrodzenia – miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnoży się przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy z tych przyczyn. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.

Zasady te stosuje się także do obliczania wynagrodzenia pracownika, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, gdy okres pozostawania pracownika w stosunku pracy nie obejmuje pełnego miesiąc.

Sposób określenia stawki godzinowej wynikający z tego przepisu, jest taki sam, jak te określony w rozporządzeniu z 15 maja2018 roku.

W przypadku opisanym w pytaniu nie podano wysokości wynagrodzenia przenoszonego pracownika. Dlatego w celu przedstawienia wyliczenia wynagrodzenia przyjęliśmy stawkę 4200 zł. Wynagrodzenie należy wyliczyć w następujący sposób:

Obliczyć stawkę godzinową:

  • wynagrodzenie brutto 4200 zł,
  • liczba godzin do przepracowania w maju wynosi 168, które oblicza się w następujący sposób:
    (40 godzin tygodniowo x 4 tygodnie + 3 dni (pozostałe) x 8 godzin = 184 godzin – 2 dni x 8 godzin (święta) = 168 godzin
    42000 zł : 168 godzin = 25 zł stawka za godzinę pracy.
    Stawka godzinowa wynosi 25 zł
    Wynagrodzenie za przepracowany okres:


Pracownik przepracował – 160 godzin (w poprzedniej jednostce pracownik przepracował tylko 1 dzień – 2 maja)

Zatem wynagrodzenie za przepracowany okres wyniesie: 160 godzin x 25 zł = 4000 zł

 

Podstawa prawna: §2, § 10 Rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowychDz.U. z 2018 r. poz. 936); art. 2, art. 22, art. 43 ustawa z 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 1260), art. 297 ustawy
z 26 czerwca 1974 roku – Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz.917 z późn.zm.); § 12 rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 927).

Przypisy