Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Ozusowanie umowy zlecenia zawartej z własnym pracownikiem zatrudnionym na umowę

Artykuły | 31 sierpnia 2020 | NR 33
0 821

Mam zamiar powierzyć swojemu pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę dodatkowe zadania w ramach umowy zlecenia np. archiwizację dokumentów. Wynagrodzenie z umowy zlecenia będzie niższe od wynagrodzenia tego pracownika z tytułu umowy o pracę. Czy powinnam oskładkować wynagrodzenie z umowy zlecenia tego pracownika?

Odpowiedź

Tak, umowa zlecenie bez względu na wysokość wynagrodzenia zawarta z własnym pracownikiem zatrudnionym na umowę o pracę stanowi tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za pracownika uważa się m.in. osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Zatem, jeśli osoba:

  • wykonuje umowę zlecenia zawartą z własnym pracodawcą,
  • w ramach umowy zlecenia zawartej z innym podmiotem niż własny pracodawca wykonuje pracę na rzecz swojego pracodawcy,
    to, osoba ta z tytułu wykonywania umowy zlecenia podlega ubezpieczeniom społecznym na takich samych zasadach jak w przypadku umowy o pracę. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi łączny przychód, uzyskiwany z umowy o pracę oraz z umowy zlecenia.

Wobec tego uznanie tego zleceniobiorcy za pracownika wiąże się z obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym, rentowymi, chorobowym i wypadkowym tak, jak pracownika w myśl art. art. 6 ust. 1 pkt 1, art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Obowiązek ten obciąża płatnika składek, a o czym mówi art. 36 ust. 1 i 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, co oznacza że jest on także zobowiązany obliczać, rozliczać i przekazywać składki co miesiąc do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w myśl art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Ponadto, płatnicy składek w stosunku do pracownika, obliczają części składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz chorobowe finansowane przez ubezpieczonych i po potrąceniu ich ze środków ubezpieczonych przekazują do Zakładu, o czym mówi art. 17 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Zaznaczyć trzeba, że na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznym, które są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia lub osobami z nimi współpracującymi.
Pracodawca nie dokonuje odrębnego zgłoszenia do ubezpieczeń, jednakże przychód z umowy zlecenia w sumie z przychodem z umowy o pracę uwzględnia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i w myśl art. 18 ust 1a i art. 20 ust 1 ustawy o sus oblicza składki.

Przykład
Z pracownikiem zatrudnionym na  umowę o pracę zawarto umowę zlecenie na dodatkowe zadania. Zatem, pracownik ten podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i z tytułu umowy zlecenia. Pracodawca, jako płatnik składek, zobowiązany był zgłosić tego pracownika z chwilą zawarcia umowy o pracę do obowiązkowych ubezpieczeń: emerytalnego, rentowych, chorobowego i wypadkowego. Natomiast nie zgłasza tego prawnika do ubezpieczeń z tytułu umowy zlecenia. Jednakże dodaje przychód uzyskany z umowy zlecenia do przychodu z umowy o pracę i wykazuje tę sumę w imiennym raporcie miesięcznym.

Dodać należy, że składkę na ubezpieczenie zdrowotne oblicza odrębnie od przychodów z umowy o pracę i umowy zlecenia, a następnie po zsumowaniu wykazuje w raporcie ZUS RCA. 
 

Ważne

Zatrudniając własnego pracownika zatrudnionego na umowę o pracę na dodatkową umowę zlecania pracodawca ma obowiązek od sumy przychodów tego pracownika obliczać, rozliczać i przekazywać składki co miesiąc do ZUS. Należy przypomnieć, że składki ZUS finansowane są w części przez pracodawcę i w części przez pracownika.


Zaznaczyć trzeba, że pracodawca z tytułu zawartej umowy zlecenia nie zgłasza zleceniobiorcy do ubezpieczeń. Uzyskany przychód z tej umowy wykazuje, wraz z przychodem ze stosunku pracy w imiennym raporcie miesięcznym składanym za pracownika. W takiej sytuacji nie  ma znaczenia na jaką kwotę została zawarta umowa zlecania z własnym pracownikiem.

 

Podstawa prawna: art. art. 8 ust. 1 i 2a, art. 17 ust. 1 i 2, art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r. poz. 266); art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z 27 sierpnia 2004 r. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1373).