Od 1 maja 2019 r. zmieni się organ udostępniający dane jednostkowe z rejestru PESEL. Przed tą datą był to minister spraw wewnętrznych i administracji. Nowelizacja wprowadziła zmianę organu udostępniającego – z ministra na organ gminy.
Organom gmin przyznano kompetencję do udostępniania danych jednostkowych z rejestru PESEL (to dane uzyskiwane z rejestru PESEL lub rejestrów mieszkańców, dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem).
W poprzednim stanie prawnym gminy udostępniały dane jednostkowe jedynie z lokalnego rejestru mieszkańców. Wprowadzona zmiana jest zbieżna
z regulacjami dotyczącymi udostępniania danych jednostkowych z Rejestru Dowodów Osobistych wyłącznie przez gminy.
Co do zasady wniosek o dane jednostkowe będzie można złożyć w dowolnym organie gminy. Wyjątek dotyczy wniosku w tej samej sprawie, który będzie można złożyć wyłącznie do jednego organu gminy. Ma to przeciwdziałać sytuacjom, w których wnioskodawca kieruje ten sam wniosek do więcej niż jednego organu gminy. Regulacja ta ma dotyczyć również sytuacji, gdy wnioskodawca zamierza złożyć w późniejszym terminie kolejny wniosek w tej samej sprawie. W tym przypadku organem właściwym do jego realizacji będzie wyłącznie ten organ gminy, który rozpatrywał wcześniejszy wniosek.
Technologicznie gminy są gotowe do przejęcia na siebie tego obowiązku, ponieważ od 1 marca 2015 r. organy gmin mają dostęp do rejestru PESEL.
Przepisy wprowa...
Aby uzyskać dostęp do całości, kup prenumeratę