Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

3 kwietnia 2019

NR 16 (Kwiecień 2019)

Dodatek motywacyjny dla pracownika samorządowego musi być ustalony w regulaminie wynagradzania

0 1619
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jak wprowadzić dodatek motywacyjny dla pracowników samorządowych zgodnie z regulaminem pracy.
  • Pod jakimi warunkami dodatek motywacyjny może być przyznawany w urzędach samorządowych.
  • W jaki sposób pracodawca może ustalać kryteria i sposób wypłaty dodatku motywacyjnego.
  • Istotne informacje dotyczące finansowania dodatku motywacyjnego ze środków urzędu.
  • Ograniczenia w przyznawaniu dodatku motywacyjnego – tylko dla pracowników samorządowych umieszczonych w regulaminie wynagradzania.

Chcemy w urzędzie wprowadzić dodatek motywacyjny dla pracowników. W jaki sposób to zrobić? Czy wystarczy do tego decyzja kierownika jednostki, który uznaniowo zdecyduje, komu i w jakiej wysokości wypłacić ten dodatek?

Jak działa dodatek motywacyjny dla pracownika samorządowego? – odpowiedź

Chociaż dodatek motywacyjny ma niewątpliwie charakter uznaniowy, to jednak istnieją pewne ograniczenia dotyczące przede wszystkim sposobu jego wprowadzania w  urzędzie. Dodatek motywacyjny dla pracowników samorządowych można bowiem wprowadzić tylko za pomocą zmian w regulaminie pracy urzędu.

Zmiany w regulaminie pracy – uzasadnienie

Zgodnie z art. 39 § 2 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca w regulaminie wynagradzania może określić warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii oraz nagród innych niż nagroda jubileuszowa. W ten sam sposób pracodawca może też ustalić warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego, dodatku specjalnego i innych dodatków – w tym także motywacyjnego, choć nie jest on dosłownie wymieniony w cytowanym przepisie.

Dodatek ten więc charakter uznaniowy i można go wypłacać pracownikom urzędów przede wszystkim biorąc pod uwagę stopień realizacji wykonywanych przez nich zadań. Dodatkowo pracodawca musi posiadać środki finansowe na jego wypłatę – na ogół są one pozyskiwane z oszczędności poczynionych na funduszu płac.

Ponieważ normy prawne dotyczące dodatku motywacyjnego są bardzo skąpe przyjąć należy zasadę iż szczegóły ich przyznawania może określić sam pracodawca i umieścić je w regulaminie wynagradzania.

Pracodawca ma prawo np.:

  • ustalić czy dodatek taki jest jednorazowy czy przyznaje się go na czas określony, a jeśli tak to na jaki;

  • przyznać go w kwocie określonej jednostkowo (np. 1000 zł) albo jako procent od przysługującego pracownikowi samorządowemu wynagrodzenia;

  • ustalić kryteria według jakich dodatek ten będzie przyznawany (np. osiągnięcie szczególnych wyników indywidualnych lub zespołowych);

  • określić maksymalny procent pracowników samorządowych, którym zostanie przyznany ten dodatek;

  • zdecydować czy dodatek motywacyjny podlega zmniejszeniu za okresy usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

 

WAŻNE!

Nie ma przepisów zezwalających na ustalenie zasad wypłaty dodatku motywacyjnego w inny sposób niż ustalenie tego w regulaminie wynagradzania.

 

Warto pamiętać, że dodatek taki może zostać ustalony jedynie dla pracowników samorządowych. Mówi o tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 21 czerwca 2012 r. (sygn. akt II SA/Ke 354/12). W uzasadnieniu do niego napisano: „Regulamin wynagradzania, o jakim mowa w powyższym przepisie, dotyczy zatem wyłącznie pracowników samorządowych wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy, a więc zatrudnionych na podstawie umowy o pracę”.

 

Podstawa prawna: art. 39 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych

(tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz.1260).