Ulgi dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem

AKTUALNOŚCI Zasiłki i świadczenia socjalne

Przedsiębiorcy, którzy z powodu epidemii koronawirusa mają problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy polegającej na odroczeniu o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r. lub zawieszeniu na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.

Osoby chcące skorzystać z ulg, muszą złożyć odpowiedni wniosek w tej sprawie. Jego wzór znajduje się na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń społecznych.

Wniosek można przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub złożyć w skrzynce dostępnej w naszej placówce lub wysłać pocztą.

Przedsiębiorcy którzy prowadzą pełną księgowość, do wniosku muszą dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r. Skany dokumentów można dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS, jeśli wcześniej zostaną zapisane na dysku komputera.

We wniosku należy wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.

Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis, dlatego ubiegający się o nie będą  musieli złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.

Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy wniosek, wyśle ubiegającemu się o ulgę umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą (jeżeli nie wskaże on adresu mailowego).

Po otrzymaniu dokumentów przedsiębiorca musi je podpisać i przekazać z powrotem za pośrednictwem skrzynki dostępnej w placówce lub wysłać pocztą.

Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można również wysłać do ZUS w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS i również na tej podstawie ZUS może udzielić ulgi. Jednak papierowe oryginały dokumentów przedsiębiorca będzie musiał wysłać najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli tego nie zrobi, ZUS uzna że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.

Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez przedsiębiorcę pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, ZUS nie będzie mógł udzielić ulgi.

Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa firmy nie ulegnie poprawie, przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Przypisy