W wykazie prac legislacyjnych pod numerem UD183 pojawił się projekt nowelizacji ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego w zakresie zwalczania niepożądanych zjawisk w środowisku pracy. Pojęciem tym określa się mobbing i dyskryminację, w tym jej szczególne przejawy w postaci molestowania seksualnego.
Dział: Temat numeru
W ostatnim czasie na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr wykazu UD114). Ustawa ta zakłada zapowiadane już od pewnego czasu zmiany w zakresie orzekania niezdolności do pracy oraz wypłaty zasiłków związanych z niezdolnością do pracy. W temacie numeru przedstawiamy planowane zmiany oraz możliwe ryzyka związane z ich wprowadzeniem.
Benefity pozapłacowe to wszelkie korzyści, które pracownik otrzymuje w ramach zatrudnienia, oprócz wynagrodzenia. Są one stosowane jako narzędzie motywacyjne, mające na celu zwiększenie satysfakcji oraz lojalności pracowników. Mogą obejmować ubezpieczenia (zdrowotne, na życie i dożycie, emerytalne), karty sportowe, prywatną opiekę medyczną, bony żywieniowe, dodatkowe dni wolne, finansowanie szkoleń czy samochód służbowy, w zależności od potrzeb i oczekiwań pracowników.
ESG – stanowiący skrótowiec od pierwszych liter Environment, Social, Corporate Governance, oznaczających kolejno środowisko, sprawy społeczne oraz ład korporacyjny – to bardzo silny trend widoczny zarówno w działaniach ustawodawczych na poziomie Unii Europejskiej, jak i w praktyce biznesowej coraz większej liczby przedsiębiorstw. ESG stanowi rozwinięcie koncepcji CRS (ang. Corporate Social Responsibility), czyli szeroko rozumianej społecznej odpowiedzialności biznesu.
W organizacjach dochodzi do różnego rodzaju sytuacji – jedne mają charakter pozytywny (np. integracja grup pracowniczych), a inne negatywny, a ich skrajnym przejawem jest popełnianie przez pracowników czynów zabronionych przez ustawę. Formalnie mają one dwie postacie – przestępstw i przestępstw skarbowych oraz wykroczeń i wykroczeń skarbowych. Mając na uwadze liczne kwestie doktrynalne, w niniejszym artykule zostanie poruszona tematyka przestępstw i wykroczeń, których dopuszczają się pracownicy.
Parlament Europejski 24 kwietnia 2024 r. uchwalił Dyrektywę w sprawie warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych. Przyjęcie tego rodzaju rozwiązań ma na celu względne zrównanie uprawnień pracowników platformowych i etatowych. Warto przyjrzeć się tym rozwiązaniom, gdyż ocenia się, że na zasadach pracy platformowej w samej Unii Europejskiej będzie pracowało w 2025 r. do 43 mln osób, co bezpośrednio przełoży się na polski rynek pracy. Państwa członkowskie będą miały dwa lata (od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej) na implementację przepisów dyrektywy.
24 czerwca 2024 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę z dnia 14 czerwca 2024 r. o sygnalistach. Długo czekano na regulację tej kwestii, mimo że obowiązek wprowadzenia krajowych przepisów minął 17 grudnia 2021 r. Ustawa ma na celu implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, zwanej dalej „Dyrektywą” lub „dyrektywą 2019/1937”.
Przepisy Kodeksu pracy gwarantują pracownikom prawo do godziwego wynagrodzenia, wskazując jednocześnie, że warunki realizacji tego prawa określają ogólnie przepisy prawa pracy oraz polityka państwa w dziedzinie płac, co w szczególności jest realizowane poprzez ustalanie minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 13).
Zgodnie z art. 29 RODO każda osoba działająca z upoważnienia administratora i mająca dostęp do danych osobowych przetwarza je wyłącznie na polecenie administratora, chyba że wymaga tego prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego. Ze wskazanego przepisu, w przeciwieństwie do zapisów z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, nie wynika obowiązek pisemnego wydawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych.
Konieczność wdrożenia dyrektywy w sprawie jawności wynagrodzeń upłynie w czerwcu 2026 r., jednak już teraz trzeba przeanalizować, jakie obowiązki nakładają na organizacje nowe przepisy, i zacząć przygotowania do ich wprowadzenia.
Zmarł nasz wieloletni pracownik. Był on rozwodnikiem, jego była żona nie ma prawa do renty rodzinnej po zmarłym byłym współmałżonku, a jego dzieci są już dorosłe i się nie uczą, założyły swoje rodziny. Dzieci zmarłego pracownika kilka tygodni po jego śmierci przedstawiły postanowienie sądu o nabyciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza. Na podstawie postanowienia sądu wypłaciliśmy uprawnionym prawa majątkowe. Nie wypłaciliśmy odprawy pośmiertnej. Czy w takim wypadku należałoby opodatkować i oskładkować wypłatę praw majątkowych na podstawie postanowienia sądu, ponieważ prawa te weszły do masy spadkowej?
Na podstawie art. 6 ust 1 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (s.u.s.) obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.