Nasz pracownik (urząd wojewódzki) ciężko naruszył naszym zdaniem swoje podstawowe obowiązki pracownicze. Jesteśmy zdecydowani żeby go zwolnić. Jaką procedurę możemy zastosować? Myślimy o zwolnieniu dyscyplinarnym w trybie art. 52 Kodeksu pracy, jednak mamy wątpliwości czy nie jest niezbędne powołanie komisji dyscyplinarnej, która może orzec wydalenie z zawodu?
Odowiedź
W razie ciężkiego naruszenia przez pracownika służby cywilnej podstawowych obowiązków pracowniczych, można go zwolnić z pracy w trybie natychmiastowym. Dotychczasową praktykę - zgodnie z którą do pracowników służby cywilnej nie miał zastosowania art. 52 par. 1 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, zmienił ostatecznie wyrok Sądu Najwyższego z 7 października 2015 r. (sygn. akt II PK 259/14) zgodnie z którym, w przypadku ciężkiego naruszenia przez pracownika służby cywilnej podstawowych obowiązków pracowniczych, mogą Państwo wybrać czy zastosować zwolnienie w trybie Kodeksu pracy czy też wszcząć procedurę dyscyplinarną.
UZASADNIENIE
Artykuł 114 ust.2 pkt. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, wśród kar dyscyplinarnych dla pracowników i urzędników służby cywilnej przewiduje wydalenie z pracy w urzędzie. Stosowanie kar poprzedzone jest powołaniem i procedowaniem komisji dyscyplinarnej.
Na gruncie tego przepisu, przez lata interpretowano, że skoro wskazany przepis reguluje kwestię odpowiedzialności dyscyplinarnej pracownika służby cywilnej, to przepis ten wyczerpująco wskazuje tryb w jakim można orzec wydalenie z pracy bez potrzeby sięgania do rozwiązań kodeksowych.
Inaczej niż w przypadku zwolnień pracowników służby cywilnej, zasady rozwiązywania stosunku pracy z urzędnikami służby cywilnej zostały szczegółowo opisane w ustawie o służbie cywilnej. Stanowi to podstawę do zastosowania względem tej grupy członków korpus służby cywilnej (pracowników) przepisów kodeksu pracy. Zgodnie bowiem z art. 9 ustawy o służbie cywilnej, w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy.
Odmienne rozumienie wskazanych przepisów przez lata prowadziło do nieefektywności procesu zwolnienia dyscyplinarnego pracownika służby cywilnej. Działo się tak z powodu konieczności przeprowadzenia żmudnego postępowania dyscyplinarnego, którego rezultat nie musiał kończyć się wydaniem orzeczenia o wydaleniu z zawodu.
W oczy rzucała się także pewna nierówność w zakresie rozwiązań możliwych do przyjęcia w stosunku do pracowników i urzędników służby cywilnej. Względem tych drugich, w razie konieczności zwolnienia stosowano art. 71 ust.7 ustawy o służbie cywilnej, zgodnie z którym rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem bez wypowiedzenia z jego winy może nastąpić m.in. właśnie w razie narusz...
Aby uzyskać dostęp do całości, kup prenumeratę