Nowy naczelnik wydziału finansowego odmawia złożenia oświadczenia majątkowego. Czy w takiej sytuacji prezydent miasta może zastosować jakieś kary, skoro ustawa o pracownikach samorządowych nie przewidują żadnych kar w tym zakresie?
Odpowiedź
Oczywiście, kierownik (w tym wypadku prezydent miasta) urzędu miasta, w którym zatrudnieni są pracownicy samorządowi może wydać zarządzenie w jaki sposób działa podległy mu urząd miasta (gminy). Wynika to z treści art. 33 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym organizację i zasady funkcjonowania urzędu miasta określa regulamin organizacyjny, nadany przez prezydenta w drodze zarządzenia. To właśnie w regulaminie prezydent może określić stanowiska z wykonywaniem, których wiąże się konieczność złożenia oświadczenia majątkowego i konsekwencje za nie przestrzeganie. Karami takimi mogą być kara upomnienia, nagany, a nawet dyscyplinarne zwolnienie z pracy.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 32 ustawy o pracownikach samorządowych na żądanie osoby upoważnionej do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym na kierowniczym stanowisku urzędniczym, jest obowiązany złożyć oświadczenie o stanie majątkowym. Pracownik samorządowy składa oświadczenie o stanie majątkowym według wzoru oświadczenia majątkowego określonego na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym dla wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w i...
Aby uzyskać dostęp do całości, kup prenumeratę