Trznastka to świadczenie ze stosunku pracy przysługujące pracownikom jednostek sfery budżetowej. Pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Jeżeli pracownik nie przepracował całego roku, wówczas nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego. Warunkiem jest jednak, aby przepracowany okres wynosił co najmniej 6 miesięcy.
Czy dodatkowy urlop pracownika socjalnego należy wliczyć do podstawy trzynastki
Tak, dodatkowy urlop wypoczynkowy pracownika socjalnego nie obniża podstawy trzynastki.
Pracownikowi socjalnemu zatrudnionemu w ośrodku pomocy społecznej lub w powiatowym centrum pomocy rodzinie, do którego obowiązków należy praca socjalna oraz przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych, jeżeli przepracował nieprzerwanie i faktycznie co najmniej 5 lat, przysługuje raz na dwa lata dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych.
Dodatkowy urlop wypoczynkowy nie jest urlopem za konkretny rok kalendarzowy. Udziela się go raz na dwa lata i przyznaje się go na wniosek pracownika.
Czy pracownica przebywająca w 2018 r. przez 7 miesięcy w roku na urlopie macierzyńskim nabywa prawo do trzynastki
Tak, w przypadku pracownicy przebywającej na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim w danym roku kalendarzowym, wymóg przepracowania co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za dany rok nie obowiązuje. Świadczenie to przysługuje bez względu na okres faktycznie przepracowany przez nią u tego pracodawcy w 2018 r.
Czy okres, w którym pracownik przebywał na urlopie bezpłatnym wlicza się do podstawy trzynastki
Nie. Zasadą jest, że okres urlopu bezpłatnego nie jest zaliczany do okresu pracy pracownika, od którego zależą jego uprawnienia pracownicze. Dodatkowo, za czas takiego urlopu pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia. Oznacza to, że czas przebywania pracownika na urlopie bezpłatnym jest czasem nieprzepracowanym, a tym samym nie podlega zaliczeniu do okresów pracy uprawniających pracownika do trzynastki.
Wyjątek od tej zasady ma miejsce wtedy, gdy pracodawca udzielił pracownikowi urlopu bezpłatnego w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres ustalony w zawartym w tej sprawie porozumieniu między pracodawcami. W takim przypadku okres urlopu wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze u dotychczasowego pracodawcy.
Czy pracownik będący na zwolnieniu od kwietnia do połowy października 2018 r. w związku z przewlekłą chorobą nabywa prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego
Nie, pracownikowi nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne za ubiegły rok, ponieważ nie przepracowała on efektywnie 6 miesięcy. Warunkiem nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki) jest przepracowanie u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy Do okresu tego liczy się czas efektywnie przepracowany, a nie tylko pozostawanie w zatrudnieniu, co oznacza, że pracownik, który de facto był zatrudniony cały rok kalendarzowy u danego pracodawcy, ale w okresie przekraczającym 6 miesięcy nie świadczył pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby, nie nabywa prawa do trzynastki.
Czy dodatek specjalny pracownika niepedagogicznego szkoły przyznany na pół roku uwzględnia się w podstawie trzynastki
Dodatek specjalny, przyznany na okres dłuższy niż miesiąc, wlicza się do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Dodatek specjalny jest przyznawany pracownikom samorządowym z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.
Trzynastka ustalana jest w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który ona przysługuje.
Przy ustalaniu podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego należy więc stosować zasady obowiązujące przy obliczaniu wynagrodzenia urlopowego. Zgodnie z tymi zasadami, wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego pracownika niepedagogicznego szkoły ustala się z uwzględnieniem wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy, z wyłączeniem m.in. jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.
Ponieważ dodatek specjalny został przyznany na 6 miesięcy, nie można go uznać za świadczenie jednorazowe lub nieperiodyczną wypłatę za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.
Iga Dębińska
Podstawa prawna: art. 1– 2, art. 4 ust. 1, art. 5 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 1872); art. 121 ust. 3, art. 123 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 1508 z pózn.zm.); art. 36 ust. 2 i 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 1260 z późn.zm.); § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop Dz.U. Nr 2 poz. 14 z późn.zm.).