ODPOWIEDŹ
Jeśli organizacja pracy w Państwa zakładzie rzeczywiście jest przeszkodą do świadczenia pracy z innego miejsca niż zakład pracy– m.in. z powodu konieczności monitorowania stanu różnych materiałów przez kierownika administracyjnego, mogą Państwo odmówić pracownikowi świadczenia pracy w formie telepracy. Ważna jest także treść zaświadczenia o niepełnosprawności– a właściwie o stopniu niepełnosprawności.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 676 § 6 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, pracodawca powinien uwzględnić wniosek pracownika–rodzica o wykonywanie pracy w formie telepracy, jeśli wychowuje dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności określonym w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Wniosek pracownika jest generalnie wiążący. Ustawodawca przewidział jednak wyjątek od tej zasady. Wniosek o wykonywanie pracy w formie telepracy może być nieuwzględniony, jeśli telepraca nie jest możliwa ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika.
WAŻNE: Aby pracodawca mógł zwolnić się z obowiązku uwzględnienia wniosku pracownika, należy pisemnie lub w formie elektronicznej – jeśli komunikujecie się w ten sposób z pracownikami, podać przyczyny odmowy.
W opisanym przypadku powinni Państwo powołać się na to, że wykonywanie pracy w formie telepracy nie jest możliwe ze względu na rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika. Z telepracy nie mogą korzystać pracownicy – rodzice, których praca wymaga ich fizycznej obecności.
bart
Podstawa prawna: art. 676 § 6 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 917 z późn.zm.).