ODPOWIEDŹ
Można rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem który zaginął. Tym niemniej z uwagi na to, że pracownik mógł nie mieć realnej możliwości zapoznania się z treścią pisma rozwiązującego umowę o pracę, który Państwo wyślecie na adres korespondencyjny, może okazać się konieczne zweryfikowanie/podjęcie na nowo decyzji o rozwiązaniu umowy o pracę z powodu nieobecności pracownika.
Uzasadnienie
Przepisy Kodeksu pracy nie odnoszą się do sytuacji prawnej pracownika w razie zaginięcia – na kształt art. 66 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, który wskazuje, że umowa o pracę wygasa z upływem 3 miesięcy nieobecności pracownika w pracy z powodu tymczasowego aresztowania.
Okres zaginięcia pracownika, powinien być raczej uznany przez Państwa za usprawiedliwioną nieobecność w pracy. Oczywiście mogą Państwo uznać nieobecność pracownika za usprawiedliwioną– co jednocześnie nie spowoduje konieczności zapłaty wynagrodzenia za czas podczas którego pracownik nie świadczył pracy. Tym samym możliwe będzie zastosowanie przez Państwa trybu rozwiązania umowy o pracę z przyczyny niezawinionej przez pracownika, tj. z powodu usprawiedliwionej nieobecności trwającej dłuższej niż 1 miesiąc (art. 53 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy).
Co ważne, Państwo nie macie obowiązku zgłaszać gdziekolwiek faktu, że Wasz pracownik zaginął, że macie takie przypuszczenia. Choć pracownik nie ma możliwości zawiadomienia o przyczynach swojej nieobecności, to uprawdopodobnienie okoliczności zaginięcia poprzez ogłoszenia o poszukiwaniu, czy też informacje od rodziny pracownika, przekreślają w zasadzie możliwość wyboru trybu zwolnienia dyscyplinarnego z powodu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych w skutek nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy.
Należy jeszcze wspomnieć o kwestii możliwości zapoznania się przez zainteresowanego z treścią pisma rozwiązującego umowę o pracę – jest to niezbędne do jej skutecznego rozwiązania. Oświadczenie o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia należy wysłać na adres pracownika. Jeśli pracownik rzeczywiście zaginął, to należy uznać, że nie będzie miał realnej możliwości zapoznania się z pismem.
Jeśli po odnalezieniu się pracownika, z wyjaśnień organów (policji, prokuratury, sądu) będzie wynikało, że w okresie pozostawienia przez listonosza awizo z rozwiązaniem umowy o pracę, pracownik nie przebywał w miejscu na który wysłaliśmy pismo, to należałoby wycofać oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę. Dlatego też sugeruję nie podejmować żadnych kroków prawnych do czasu wyjaśnienia się sprawy.
Podstawa prawna: art. 53 § 1 pkt 2, art. 66 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(tekst jednolity: Dz.U. z 2018 poz. 917 z późn.zm.).