Jakie obowiązki ma pracodawca przy wypłacie wynagrodzenia na rachunek płatniczy

WYNAGRODZENIA

Zatrudniłam pierwszego pracownika i mam pytanie odnośnie terminu wypłaty pensji. Jeśli mam pracownikowi przelewać kwoty na konto to kiedy to zrobić - wystarczy w dniu wypłaty czy wcześniej ?

Odpowiedź

Pracownik powinien już mieć pieniądze na koncie w dniu przyjętym przez pracodawcę jako termin płatności wynagrodzeń.

Uzasadnienie

Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Termin powinien być konkretny np. 5.czy 10. dzień. Wypłata wynagrodzenia jest dokonywana na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył w postaci papierowej lub elektronicznej wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych. Zatem, przy wypłacie wynagrodzenia na rachunek płatniczy pracodawca musi pamiętać, że przelew dokonany na taki rachunek ma być dokonany w takim terminie, aby środki pieniężne pojawiły się na tym rachunku najpóźniej w dniu określonym jako termin wypłaty wynagrodzenia. Ważne zatem jest, aby w tym dniu pracownik mógł dysponować wynagrodzeniem (np. podjąć wynagrodzenie z banku). Samo zlecenie przelewu w tym terminie nie jest wystarczające. Przy dokonywaniu wypłaty na rachunek pracownika należy także pamiętać, że jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym. 

 

Podstawa prawna: art. 85, art. 86 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 z późn.zm.).
 

Przypisy