W jaki sposób przekazać pracownikowi informację w związku ze zmianą wymiaru czasu pracy

CZAS PRACY

Jeden z naszych pracowników pracuje obecnie na 1/2 etatu. Jednak w związku ze wzmożeniem produkcji chcemy zwiększyć mu zatrudnienie do całego etatu. Chcemy zrobić to porozumieniem zmieniającym. Czy to wystarczy?

ODPOWIEDŹ

Zmiana wymiaru czasu pracy wiąże się ze zwiększeniem należnego pracownikowi wymiaru urlopu wypoczynkowego. W związku z tym należy przekazać pracownikowi zaktualizowaną pisemną informację o warunkach zatrudnienia.

UZASADNIENIE

Pracodawca, zgodnie z art. 29 § 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.), ma 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę na przekazanie na piśmie pracownikowi następujących informacji:

  • obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

  • częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

  • wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

  • obowiązującej długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę.

Poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia, może nastąpić przez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy - zawartych w Kodeksie pracy oraz regulaminie pracy czy układu zbiorowego pracy.

Ponadto pracodawca ma też obowiązek przekazania pracownikowi pisemnej informacji układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

W przypadku pracodawców, którzy nie mają obowiązku ustalenia regulaminu pracy, do ich obowiązków należy także przekazanie pracownikowi informacji dotyczących: pory nocnej, miejsca, terminu i czasu wypłaty wynagrodzenia, a także przyjętym w firmie sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Przekazanie pracownikowi pisemnej informacji obowiązuje pracodawcę także w przypadku zmiany jego warunków zatrudnienia (normy czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia, wymiarze urlopu, okresu wypowiedzenia o pracę), zmianach w obejmującym go układzie zbiorowym pracy.

Powinien to uczynić niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu – nie później niż do dnia rozwiązania umowy.

WAŻNE: Zmiana wymiaru czasu pracy wiąże się ze zmianą przysługującego pracownikowi wymiaru urlopu wypoczynkowego.

Urlop dla osoby zatrudnionej w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika. W konsekwencji pracodawca powinien poinformować o nowym wymiarze urlopu ze wskazaniem daty, od której następuje zmiana.

Anna Skoczek

Podstawa prawna: art. 29, art. 129, art. 154 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 108 z późn.zm.); § 3, § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 894).

Przypisy