Urzędnik może dostać tylko premie przewidziane w regulaminie wynagradzania

SFERA BUDŻETOWA

W urzędzie funkcjonuje regulamin wynagradzania. Za szczególne zasługi szef chce przyznać urzędnikowi premię, która nie jest przewidziana w tym dokumencie. Czy w tej sytuacji świadczenie takie może zostać wypłacone?

ODPOWIEDŹ

Nie, urzędnik może dostać tylko taką premię jaka jest przewidziana w regulaminie wynagradzania funkcjonującym w urzędzie. Może jednak dostać dodatkowe wynagrodzenie jeśli przewiduje to jego umowa o pracę.

UZASADNIENIE

Funkcjonujący w urzędzie regulamin wynagradzania może określić:

  • warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa,

  • warunki i sposób przyznawania dodatków funkcyjnych i specjalnych oraz innych dodatków.

Z treści przepisu regulującego kwestie treści regulaminu wynagradzania w urzędzie wynika, że w dokumencie tym nie mogą się znaleźć inne podstawy do wypłacania dodatkowego wynagrodzenia niż te, które zostały przewidziane w ustawie o pracownikach samorządowych. W związku z powyższym dodatkowa premia dla zasłużonego urzędnika nie może być wypłacona z tego tytułu.

Można jednak rozpatrzeć sytuację, w której podstawą wypłaty takiego świadczenia są odpowiednie zapisy w umowie o pracę zawartą z urzędnikiem. Jednak w opisanej sytuacji skorzystanie z tej opcji wydaje się niemożliwe ponieważ aneks do umowy zostałby podpisany już po zaistnieniu faktów będących podstawą do wypłaty urzędnikowi dodatkowej premii.

Paweł Wierzbicki

Prawnik

Podstawa prawna: art. 39 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 902 z późn.zm.).

Przypisy