Umowa o pracę a RODO

ZATRUDNIANIE I ZWALNIANIE

Czy w związku z wejściem w życie przepisów o RODO pracodawcy mają obowiązek wprowadzać aneksy do umów o pracę czy umów zlecenia z informacją o danych osobowych - kto jest administratorem, jaki jest czas i zakres przetwarzania danych?

ODPOWIEDŹ

Pracodawca ma obowiązek poinformować swoich pracowników o fakcie przetwarzania danych osobowych, jednak nie powinno to się odbywać w formie aneksów do zawartych umów o pracę czy tez umów zleceń. Właściwym będzie sporządzenie odrębnego dokumentu z informacjami w zakresie ochrony danych osobowych, z którym pracownik powinien się zapoznać i podpisać. Sam dokument powinien trafić do akt osobowych każdego z pracowników.

UZASADNIENIE

W myśl art. 29 Kodeksu pracy umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:  rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,  wymiar czasu pracy, termin rozpoczęcia pracy.

Oczywiście wymienione w Kodeksie pracy elementy umowy o pracę są jedynie przykładowe, ale to wcale nie oznacza konieczności uzupełnienia umowy o pracę o informacje związane z ochroną danych osobowych.

Umowa o pracę czy umowa zlecenia ma być umową czytelną dla pracownika lub zleceniobiorcy, a aneksowanie tych umów tylko ze względu na RODO spowoduje nieczytelność umów, a po wtóre część pracowników może mylnie zinterpretować to jako zmianę umowy o pracę.

Lepiej, tak już wspomniałem sporządzić informację o administratorze danych, możliwością w każdym czasie ich zmiany i sprostowania.

Proszę pamiętać, że o wiele ważniejszym zadaniem jest zapoznanie pracowników z polityką bezpieczeństwa, właściwym postępowaniem ich do przetwarzaniem danych klientów pracodawcy, przeszkolenie pracowników w jaki sposób reagować na stwierdzone naruszenie danych przez osoby nieuprawnione. I właśnie ten oddzielny dokument powinien zawierać oświadczenie, że zapoznał się z obowiązkami dotyczącymi ochrony danych oraz że został poinformowany o możliwości wglądu do swoich danych, ich poprawiania czy sprostowania.

Oczywiście istnieje także prawo bycia zapomnianym, ale to nie będzie mieć zastosowania w stosunku do pracowników, ponieważ pracodawca przetwarza dane pracowników w oparciu o przepisy prawa pracy, a nie na podstawie zgody wyrażonej przez pracownika w tym zakresie.

Radosław Stępień

Adwokat, radca prawny

Podstawa prawna: art. 6, art.12, art.15, art.16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/we (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz.Urz.UE.L 2016 Nr 119, str. 1; art. 29 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy ( tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 917).

Przypisy