Czy w związku z wejściem w życie przepisów o RODO pracodawcy mają obowiązek wprowadzać aneksy do umów o pracę czy umów zlecenia z informacją o danych osobowych - kto jest administratorem, jaki jest czas i zakres przetwarzania danych?
ODPOWIEDŹ
Pracodawca ma obowiązek poinformować swoich pracowników o fakcie przetwarzania danych osobowych, jednak nie powinno to się odbywać w formie aneksów do zawartych umów o pracę czy tez umów zleceń. Właściwym będzie sporządzenie odrębnego dokumentu z informacjami w zakresie ochrony danych osobowych, z którym pracownik powinien się zapoznać i podpisać. Sam dokument powinien trafić do akt osobowych każdego z pracowników.
UZASADNIENIE
W myśl art. 29 Kodeksu pracy umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy, termin rozpoczęcia pracy.
Oczywiście wymienione w Kodeksie pracy elementy umowy o pracę są jedynie przykładowe, ale to wcale nie oznacza konieczności uzupełnienia umowy o pracę o informacje związane z ochroną danych osobowych.
Umowa o pracę czy umowa zlecenia ma być umową czytelną dla pracownika lub zleceniobiorcy, a aneksowanie tych umów tylko ze względu na RODO spowoduje nieczytelność umów, a po wtóre część pracowników może mylnie zinterpretować to jako zmianę umowy o pracę.
Lepiej, tak już wspomniałem sporządzić informację o administratorze danych, możliwością w każdym czasie ich zmiany i sprostowania.
Proszę pamięta...
Aby uzyskać dostęp do całości, kup prenumeratę