ODPOWIEDŹ
Nie, pracodawca nie ma racji. Wynagrodzenie przysługuje za wykonaną pracę. Pracodawca nie może odmówić wypłaty, motywujące to faktem, że pracownik już nie pracuje.
UZASADNIENIE
Ponieważ jak już wspomniano wynagrodzenie przysługuje za wykonaną pracę, a w tym przypadku jest ona wykonana bezsprzecznie, nie może odmówić wypłaty.
Warunki dotyczące premiowania pracowników pracodawca ustala w regulaminie wynagradzania lub w układzie zbiorowym pracy. Musi w nim określić warunki, których spełnieniem będzie podstawą do wypłaty premii.
W tym przypadku premia dotyczy osiągniętych wyników dających się w prosty sposób określić i sprawdzić. Oznacza to, że pracownikowi, który je spełnił pracodawca musi wypłacić premię. Jeśli tego nie zrobi pracownik może wystąpić z roszczeniem o jej wypłatę.
Podstawa prawna: art. 771, art. 772 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U.z 2018 r. poz. 917 z późn.zm.).