ODPOWIEDŹ
Tak, pracownikowi przysługuje prawo domagania się zwrotu poniesionych przez niego kosztów w przypadku, gdy z winy pracodawcy nie mógł on skorzystać z wykupionej wycieczki w biurze podróży. Stosuje się w tym przypadku analogię do obowiązku zwrotu wydatków poniesionych przez pracownika, któremu przerwano urlop wypoczynkowy.
UZASADNIENIE
Artykuł 164 § 2 k.p. stanowi, że pracodawca może przesunąć termin urlopu pracownika, jeśli zachodzą po jego stronie szczególne potrzeby, a nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia w toku pracy. W praktyce oznacza to, że z możliwości tej można skorzystać jeśli u pracodawcy zaszły okoliczności o szczególnej wadze a pracownika nie ma komu zastąpić. Informację o niedopuszczeniu do skorzystania z urlopu wypoczynkowego pracodawca powinien niezwłocznie przekazać zainteresowanemu zatrudnionemu.
Chociaż kodeks pracy w art. 167 § 2 przewiduje zwrot kosztów poniesionych przez pracownika jedynie w sytuacji, gdy zostanie on odwołany z urlopu wypoczynkowego (a więc pracownik na urlop już pojechał i został z niego odwołany) to jednak istnieje bogate orzecznictwo sądowe, głoszące iż podobne uprawnienie ma też pracownik, który na urlop nie pojechał z winy swojego pracodawcy. Sądy wprost mówią, że należy w takim przypadku stosować cytowany wyżej przepis. Tak stwierdził np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, który w wyroku z 28 kwietnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Go 56/10), uznał że podstawą prawną zwrotu kosztów urlopu niewykorzystanego z powodu przesunięcia z przyczyn leżących po stronie pracodawcy jest właśnie art. 167 k.p. Zdaniem Sądu „(...) Jeżeli pracownicy podjęli już konkretne wydatki dotyczące organizacji urlopu, tj. dokonali przedpłat, lub ponieśli inne koszty bezpośrednio związane z zaplanowanym wypoczynkiem, zaś przesunięcie urlopu nastąpiło z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, to pracodawca jest obowiązany do zwrotu pracownikowi poczynionych wydatków. (...)”.
W doktrynie prawa pracy popiera się ten pogląd. Autorzy niektórych komentarzy do kodeksu pracy wprost mówią, iż brak zapisu dającego pracownikowi prawo do domagania się zwrotu kosztów poniesionych na urlop, na który w końcu nie pojechał to ewidentna luka prawna.
Adam Sosnowski
Prawnik
Podstawa prawna: art. 167 ustawy z 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 917 z późn.zm).