Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Prezydent miasta chce odwołać dyrektora muzeum, który został powołany na to stanowisko na czas nieokreślony. Czy istnieje możliwość odwołanie ze stanowiska dyrektora bez konsultacji związków zawodowych i fundacji, które współpracują z muzeum? Czy odwołanie takie może być skarżone do sądu administracyjnego?

ODPOWIEDŹ

Odwołanie dyrektora ze stanowiska można nastąpić w każdym czasie, ale musi być uzasadnione i poprzedzone konsultacjami ze związkami zawodowymi i stowarzyszeń zwodowanych działających w danej jednostce kultury. Należy podkreślić, że sam akt odwołania (zarządzenie) spełnia definicje aktu prawa publicznego i jako taki podlega kontroli sądu administracyjnego.

UZASADNIENIE

Dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, co do zasady, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję (art. 15 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Odwołanie dyrektora następuje w tym samym trybie.

Zasięganie opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych nie jest konieczne w przypadku wyłonienia kandydata na dyrektora w drodze konkursu. W przypadku powołania dyrektora na czas nieokreślony zastosowania będą miały przepisy art. 68-72 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy regulujące zagadnienia dotyczące stosunku pracy w drodze powołania

WAŻNE: Odwołanie z funkcji dyrektora powołanego na to stanowisko na czas nieokreślony nie oznacza, ze odwołanie może nastąpić bez uzasadnienia, według wyłącznie woli organu powołującego.

Podobnie tę kwestię rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyny w Gliwicach w wyroku z 15 grudnia 2017 r. (sygn. akt IV SA/Gl 108/170), wskazując że „regulacja art. 15 ust. 7 ustawy z 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, przewidująca zastosowanie w sprawach dotyczących powoływania i odwoływania dyrektora instytucji kultury, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, przepisów art. 68-72 k.p., nie oznacza, że dyrektor instytucji kultury, powołany na czas nieokreślony, może być odwołany bez żadnego uzasadnienia”.

Kolejną kwestią podniesioną w pytaniu jest to, czy takie odwołanie podlega kontroli administracyjnej, czyli może być zaskarżone do sądu. Z całą pewnością tak. Kwestionowane zarządzenie (dokument odwołujący dyrektora) jest aktem podjętym przez organ administracji publicznej (prezydenta miasta) w indywidualnej sprawie z zakresu administracji publicznej (odwołanie dyrektora muzeum). Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z 7 lipca 2015 r.; sygn. akt II OSK 1672/15 stwierdził, że podwójny charakter aktu (czyli akt dotyczy konkretnej osoby – dyrektora i konkretnej sprawy – jego odwołania – przypis redakcji) odwołania dyrektora instytucji kultury nie może pozbawić możliwości objęcia takiego aktu kontrolą sprawowaną przez sądy administracyjne pod kątem zachowania przewidzianych w przepisach publicznoprawnych wymogów dotyczących aktu odwołania dyrektora, jako aktu o charakterze publicznoprawnym.

Radosław Stępień

Adwokat, Radca prawny

Podstawa prawna: art. 15 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 862 z późn.zm.); art. 68-72 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018, poz. 108 z późn.zm.).