Odwołanie dyrektora instytucji kultury

SFERA BUDŻETOWA

Prezydent miasta chce odwołać dyrektora muzeum, który został powołany na to stanowisko na czas nieokreślony. Czy istnieje możliwość odwołanie ze stanowiska dyrektora bez konsultacji związków zawodowych i fundacji, które współpracują z muzeum? Czy odwołanie takie może być skarżone do sądu administracyjnego?

ODPOWIEDŹ

Odwołanie dyrektora ze stanowiska można nastąpić w każdym czasie, ale musi być uzasadnione i poprzedzone konsultacjami ze związkami zawodowymi i stowarzyszeń zwodowanych działających w danej jednostce kultury. Należy podkreślić, że sam akt odwołania (zarządzenie) spełnia definicje aktu prawa publicznego i jako taki podlega kontroli sądu administracyjnego.

UZASADNIENIE

Dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, co do zasady, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję (art. 15 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Odwołanie dyrektora następuje w tym samym trybie.

Zasięganie opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych nie jest konieczne w przypadku wyłonienia kandydata na dyrektora w drodze konkursu. W przypadku powołania dyrektora na czas nieokreślony zastosowania będą miały przepisy art. 68-72 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy regulujące zagadnienia dotyczące stosunku pracy w drodze powołania

WAŻNE: Odwołanie z funkcji dyrektora powołanego na to stanowisko na czas nieokreślony nie oznacza, ze odwołanie może nastąpić bez uzasadnienia, według wyłącznie woli organu powołującego.

Podobnie tę kwestię rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyny w Gliwicach w wyroku z 15 grudnia 2017 r. (sygn. akt IV SA/Gl 108/170), wskazując że „regulacja art. 15 ust. 7 ustawy z 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, przewidująca zastosowanie w sprawach dotyczących powoływania i odwoływania dyrektora instytucji kultury, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, przepisów art. 68-72 k.p., nie oznacza, że dyrektor instytucji kultury, powołany na czas nieokreślony, może być odwołany bez żadnego uzasadnienia”.

Kolejną kwestią podniesioną w pytaniu jest to, czy takie odwołanie podlega kontroli administracyjnej, czyli może być zaskarżone do sądu. Z całą pewnością tak. Kwestionowane zarządzenie (dokument odwołujący dyrektora) jest aktem podjętym przez organ administracji publicznej (prezydenta miasta) w indywidualnej sprawie z zakresu administracji publicznej (odwołanie dyrektora muzeum). Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z 7 lipca 2015 r.; sygn. akt II OSK 1672/15 stwierdził, że podwójny charakter aktu (czyli akt dotyczy konkretnej osoby – dyrektora i konkretnej sprawy – jego odwołania – przypis redakcji) odwołania dyrektora instytucji kultury nie może pozbawić możliwości objęcia takiego aktu kontrolą sprawowaną przez sądy administracyjne pod kątem zachowania przewidzianych w przepisach publicznoprawnych wymogów dotyczących aktu odwołania dyrektora, jako aktu o charakterze publicznoprawnym.

Radosław Stępień

Adwokat, Radca prawny

Podstawa prawna: art. 15 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 862 z późn.zm.); art. 68-72 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018, poz. 108 z późn.zm.).

Przypisy