Czy wójt może przyznać swemu zastępcy dodatek specjalny z tytułu zwiększonych obowiązków służbowych?
ODPOWIEDŹ
Tak, przyznanie takiego dodatku leży w kompetencjach wójta.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Przepis ten dotyczy także zastępcy wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zatrudnionych na podstawie powołania.
Natomiast art. 7 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do swojego zastępcy wykonuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Oznacza to, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma kompetencje w zakresie przyznawania swemu zastępcy dodatku specjalnego z tytułu zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.
Podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 12 marca 2013 r. (sygn. akt II SA/Ol 80/13), w którym czytamy: (…) Stosownie do art. 33 ust. 1, 3 i 5 ustawy o samorządzie gminnym organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego jest kierownikiem urzędu gminy (kierownikiem urzędu gminy niemającej statusu miasta jest wójt, a urzędu miasta - burmistrz lub prezydent miasta) i wykonuje on za urząd, jako pracodawcę, czynności z zakresu prawa pracy (art. 31 § 1 k.p.) oraz uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu. Konsekwentnie, na podstawie art. 7 pkt 1 powołanej ustawy o pracownikach samorządowych, ustawodawca do wyłącznej kompetencji organu wykonawczego gminy, odpowiednio wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zastrzegł czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do jego zastępcy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych, zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie powołania. W myśl art. 26 a ust.1 u.s.g. burmistrz w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę. Tym samym wszystkie czynności dotyczące stosunku służbowego zastępcy organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego stopnia podstawowego, wykonuje jako pracodawca samorządowy, organ wykonawczy danej jednostki. Nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy wobec zastępcy burmistrza, ustalenie wynagrodzenia oraz inne czynności tego rodzaju (np. nagradzanie) należą do burmistrza (tak: Andrzej Szewc, Komentarz do art. 33 ustawy o samorządzie gminnym). Uwzględniając systematykę obu cytowanych ustaw nie sposób więc przyjmować, że rada gminy mogłaby w drodze uchwały wypowiadać się chociażby co do zasadności przyznania dodatku specjalnego, o którym mowa w art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. Tym bardziej, że ustawodawca przyznając burmistrzowi kompetencję do ustalenia wynagrodzenia dla zastępcy burmistrza, nie postawił wymogu zasięgania opinii rady gminy w tej kwestii (…).
WAŻNE: Dodatek specjalny ma charakter fakultatywny i jego przyznanie zależy od spełnienia określonych warunków. Warunki i sposób jego przyznawania pracodawca samorządowy może określić w obowiązującym u niego regulaminie wynagradzania (art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych).
Iga Dębińska
Podstawa prawna: art. 4 pkt 2, art. 7 pkt 1, art. 36 ust. 5, art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 1260).