Urząd może sfinansować studia pracownikowi, nawet jeśli dzisiaj nie są mu one potrzebne

WYNAGRODZENIA

Pracująca w urzędzie urzędniczka chce prosić o dofinansowanie swoich studiów wyższych. Na dotychczas zajmowanym przez nią stanowisku wybrany przez nią kierunek niezbyt pokrywa się z zakresem obowiązków. Jednak urzędniczka ta ma bardzo duże szanse na awans a na nowym stanowisku studia te będą jej potrzebne. Czy w tej sytuacji urząd może zgodzić się na dofinansowanie kształcenia swojego pracownika?

Odpowiedź

W zasadzie nie ma przeszkód by urząd finansował studia swojego pracownika nawet jeśli na zajmowanym przez niego stanowisku nie są one dzisiaj niezbędne mu do wykonywania pracy. Dofinansowanie takie musi jednak uwzględniać potrzeby zakładu pracy i być zgodne z  ustawą o finansach publicznych.

 

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 7 ustawy o pracownikach samorządowych do obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności także stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Uzupełnieniem tej normy jest zapis art. 29 ust. 1 tego samego aktu prawnego stanowiący, że pracownicy samorządowi uczestniczą w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych.

Artykuł 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych zwiera odniesienie, zgodnie z którym do spraw w niej nieuregulowanych stosuje się odpowiednio przepisu Kodeksu pracy. A ten ostatni akt prawny zawiera art. 1033 k.p. stanowiący, że pracodawca może przyznać pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie.

Brak jest zawartych w ustawie o pracownikach samorządowych zakazów finansowania przez urząd kosztów studiów wyższych pracownika samorządowego nawet wtedy, gdy zajmuje on stanowisko, na którym nie jest wymagane posiadanie takiego wykształcenia. Regionalne Izby Obrachunkowe wypowiadały się na ten temat. Ich zdaniem nie można w tej sytuacji wykluczyć, iż taki pracownik uzyska wewnętrzny awans w strukturze organizacyjnej zakładu pracy, a wówczas posiadane już doświadczenie praktyczne zostanie wzbogacone odpowiednim przygotowaniem naukowym. A to oznacza, że opłacone przez urząd studia uczynią go dużo lepiej przygotowanego do objęcia nowego stanowiska pracy.

Jednak podjęcie takiej decyzji musi być podjęte rzetelną oceną celowości poniesienia takiego wydatku. Bierze się w tym przypadku pod uwagę nie tylko potrzeby zakładu pracy, ale również ustawę o finansach publicznych stanowiącą że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny.

 

Podstawa prawna: art. 24 ust. 2 pkt 7 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 1260), art. 1033 ustawy z 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 917 z późn.zm.).

Przypisy