Korzystaliśmy przez 3 miesiące z dofinansowania do wynagrodzeń części pracowników z obniżonym wymiarem czasem pracy ze środków FGŚP. Czy możemy zawnioskować o takie wsparcie na pracowników nowo zatrudnionych oraz tych, których nie objęło czasowe zmniejszenie etatu?
Tak, pracodawca może ubiegać się o takie dofinansowanie, ponieważ przepisy nie limitują liczby wsparć finansowych ze środków FGŚP, choć wykluczają jego ponowne pozyskanie na tych samych pracowników. Ma takie prawo w okresie stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii ogłoszonego z powodu COVID–19 oraz w ciągu 30 dni po jego odwołaniu.
UZASADNIENIE
Od 31 marca 2020 r. pracodawca może korzystać ze świadczeń z FGŚP związanych z ochroną miejsc pracy, czyli z dofinansowania do wynagrodzeń oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne w części przypadającej na niego. Pozwala na to art. 15g specustawy (ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID–19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).
Wymaga jednak odnotowania określonego spadku obrotów gospodarczych (minimum 25% w ciągu miesiąca po 31 grudnia 2019 r. lub 15% w okresie 2 miesięcy po tej dacie) oraz objęcia pracowników przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy). Przepis ten miał utracić moc z końcem września br., lecz 24 września br. został wydłużony czas jego stosowania na okres stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii ogłoszonego z powodu COVID–19 oraz na 30 dni po jego odwołaniu (art. 15gh specustawy).
WAŻNE
Maksymalny okres wypłaty dofinansowania to łącznie 3 miesiące, przypadające od miesiąca złożenia wniosku o jego przyznanie (art. 15g ust. 16 specustawy).
W wydłużonym do 30 dni od dnia odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii czasie pracodawca ma prawo złożyć również wniosek o dofinansowanie z FGŚP do wynagrodzeń oraz o środki na pokrycie obciążającej go części składek ZUS na podstawie obowiązującego od 24 czerwca br. art. 15gg specustawy.
Tym razem wniosek może objąć pracowników, wobec których nie zostały zastosowane:
przestój kodeksowy (w rozumieniu art. 81 kodeksu pracy),
przestój ekonomiczny (w rozumieniu art. 15g ust. 5 specustawy)
obniżenie wymiaru czasu pracy (w rozumieniu art. 15g ust. 5 specustawy).
Z INTERPRETACJI URZĘDOWYCH: W odpowiedzi na (…) pytanie (…) czy w przypadku skorzystania ze świadczeń i środków na podstawie art. 15g ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o (…) COVID–19 (…) przez okres 3 miesięcy możliwe będzie skorzystanie ze świadczeń i środków na podst. art. 15gg w okresie kolejnych 3 miesięcy, uprzejmie informujemy, że w takiej sytuacji będzie możliwość skorzystania z art. 15gg, ale tylko w odniesieniu do kolejnych pracowników, tj. nieobjętych wcześniej dofinansowaniem z art. 15g (stanowisko MRPiPS z 22 czerwca 2020 r. dla DGP, Dziennik Gazeta Prawna z 25 czerwca 2020 r.).
Przedstawiona opinia resortu pracy ma swoje uzasadnienie w art. 15gg ust. 7 specustawy. Wyłącza on możliwość uzyskania dofinansowania z FGŚP w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłat na rzecz ochrony miejsc pracy (identyczne wykluczenie zawiera art. 15g ust. 18 specustawy). Otwiera jednocześnie drogę pomocy finansowej dla pracodawcy, który korzystał już z dofinansowania z FGŚP w trybie art. 15g specustawy tylko do wynagrodzeń części pracowników. Może wstępować o dofinansowanie na mocy art. 15gg specustawy, jeśli spełnia warunki w nim wymienione, na:
tych samych pracowników, jeżeli nie pobierał poprzedniego dofinansowania przez pełne 3 miesiące,
pozostałych i nowoprzyjętych pracowników.
Z INTERPRETACJI URZĘDOWYCH: Podmiot, który skorzystał z dofinansowania do wynagrodzeń pracowników na podstawie art. 15g specustawy za jeden miesiąc, może skorzystać z instrumentu uregulowanego w art. 15gg na okres 2 miesięcy. Łączny okres dofinansowania wynagrodzenia pracownika z tego samego tytułu na rzecz ochrony miejsc pracy nie może przekroczyć 3 miesięcy (stanowisko MRPiPS z 9 lipca 2020 r. w sprawie łączenia dofinansowania z art. 15g i 15gg specustawy wydane dla DGP, Dziennik Gazeta Prawna z 16 lipca 2020 r.
Podstawa prawna: art. 15g, art. 15gh, art. 15gg ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 z późn.zm.); art. 1 pkt 14 lit. b, art. 13 pkt 1 ustawy z 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1639); art. 81 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 z późn.zm.).