Specjalista od bhp powinien zajmować się tylko swoją pracą

Zatrudniamy pracownika na stanowisku specjalisty do spraw bhp. Czy można mu powierzyć wykonywanie też innej pracy?

ODPOWIEDŹ

W zasadzie nie. Służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż określone w przepisach. Choć prawo pracy przewiduje wyjątek od tej zasady stosowany jednak tylko w małych firmach.

UZASADNIENIE

Paragraf 2 rozporządzenia Rady Ministrów z  2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy określa zakres działania służby bhp. Przepis ten ma charakter katalogu zamkniętego - uznać więc należy, że pracownicy pełniący obowiązki inspektora, starszego inspektora, specjalisty, starszego specjalisty lub głównego specjalisty do spraw bhp w zasadzie nie mogą wykonywać innych obowiązków. Tak też wprost stwierdza § 2 ust. 2 cytowanego wyżej aktu prawnego. Stanowi on, że służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż wymienione w rozporządzeniu. Jednak od tej zasady dopuszcza się wyjątek. Dotyczy on pracownika małej firmy (zatrudniającej maksymalnie do 100 pracowników), który oprócz obowiązków służby bhp wykonuje też inne zadania. Ustawodawca uznał bowiem, że przy niewielkiej liczbie zatrudnionych osoba zatrudniona w służbie bezpieczeństwa pracy podoła dodatkowym obowiązkom.

Artur Lasocki

Specjalista w zakresie prawa pracy

Podstawa prawna:§ 2 rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 1997 r. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.); art.  237

11

ustawy z 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 108).

Przypisy