W zimie pracodawca ma dodatkowe obowiązki w zakresie bhp

W zimie pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednią temperaturę na stanowiskach pracy w budynkach i środki chroniące przed zimnem pracującym na zwenątrz budynków. Za niewywiązanie się z tych obowiązków grożą mandaty nakładane przez Państwową Inspekcję Pracy.

Przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy określają minimalną temperaturę w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. Przy lekkiej pracy fizycznej, np. w biurach, temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni C. Pozostali pracownicy, zatrudnieni np. w halach produkcyjnych, powinni mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14 stopni C.

W przypadku pracowników wykonujących w zimie zadania na wolnej przestrzeni obowiązki pracodawcy są bardziej rozbudowane ze względu na większe narażenie na wychłodzenie spowodowane zjawiskami atmosferycznymi.

Podstawowym obowiązkiem zatrudniającego jest zapewnienie odzieży ochronnej, posiłków regeneracyjnych i ciepłych napojów, przy temperaturze powietrza zimą (od 1 listopada do 31 marca) niższej niż 10 stopni C. Obowiązek zapewnienia posiłków regeneracyjnych dotyczy pracowników, którzy wykonują prace na otwartej przestrzeni w okresie zimowym związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet. Stanowiska, na których mogą być wydawane ciepłe posiłki i napoje ustala pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi bądź z przedstawicielami pracowników. Informacje takie powinien zawierać regulamin pracy.

 

WAŻNE: Pracodawca musi zapewnić pomieszczenie, w którym pracownicy wykonujący prace na wolnej przestrzeni będą mogli ogrzać się lub zmienić odzież. Temperatura w tych pomieszczeniach nie powinna być niższa niż 16 stopni C.

W przypadku problemów z zapewnieniem określonej w przepisach  temperatury na stanowisku pracy albo gdy firma nie zapewnia pracownikom wymaganych środków ochronnych lub posiłków, inspektor pracy może wydać nakaz wstrzymania pracy na takim stanowisku. To zazwyczaj wiąże się także z nałożeniem kary grzywny od 1000 do 2000 zł, a w razie powtarzającego się działania – do 5000 zł.

W sezonie zimowym pracodawcy by zapewnić bezpieczeństwo osobom pracującym w obiektach firmy zmuszeni są do usuwania z dachów zwałów śniegu i sopli. Jednak przy zlecaniu i organizowaniu takich prac muszą oni  pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Przede wszystkim do pracy na wysokości można skierować pracownika posiadającego aktualne orzeczenie lekarskie, potwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na wysokości. Ponadto pracownik skierowany do odśnieżania powinien przejść instruktaż stanowiskowy i być poinformowany o ryzyku zawodowym, związanym z wykonaniem tej pracy. Obowiązkiem pracodawcy jest także zapewnienie właściwych środków ochrony przed upadkiem z wysokości (szelki wraz z linką bezpieczeństwa i amortyzatorem lub urządzeniem samohamownym, kask oraz obuwie zabezpieczające przed poślizgnięciem). Z kolei pracownik ma obowiązek stosować sprzęt zapewniający mu bezpieczeństwo. Należy także zadbać o bezpieczeństwo osób postronnych i przed przystąpieniem do odśnieżania należy wygrodzić i oznakować strefy niebezpieczne, w których istnieje zagrożenie spadającymi masami usuwanego śniegu, lodu jak również narzędziami.

Opr. red.

Przypisy